vol. 9, No. 35 ©1971 Intercontinental Press October 11, 1971 50¢

Prisons in Turmoil Over Attica

Censorship in Yugoslavia

Brezhnev’s Trip

to Belgrade

Fedayeen Debate

Response to Hussein

BALAGUER: Terror is "counterproductive' when it causes
publicity or threatens sugar quota. See p. 852,

Balaguer’s Phony Attack on ‘La Banda’



5,000,000 Strike

in Argentina

The Lanusse government was
rocked on September 28 and 29 by
twenty-four-hour  strikes involving
nearly all of Argentina's 5,500,000
workers.

On September 28, more than 300,-
000 teachers shut down the bulk of
Argentina's public elementary and sec-
ondary schools, as well as a sector of
the private schools, after contract ne-
gotiations with the Ministry of Educa-
tion became stalemated. A second, for-
ty-eight-hour walkout was scheduled
for October 6 and 7 unless the teach-
ers' demands for educational reform
and salary increases were met, accord-
ing to an Associated Press report in
the September 29 New York Spanish-
language daily El Diario.

On September 29, nearly all of the
country's industry and commerce was
paralyzed by a general strike called
by the Confederacion General del Tra-
bajo [CGT — General Confederation of
Labor] to demand wage increases and
the freeing of all political and trade-
union prisoners, and to protest the
government's inadequate economic
measures against inflation.

The government labeled the strike
"illegal" on September 28, twelve days
after it had been called by CGT Gen-
eral Secretary José Rucci, who is a
leader of the Peronist movement's
"moderate” wing.

Labor Minister Rubens San Sebas-
tian had previously (in a September
24 statement) attacked the strike for
having "political” aims. When the CGT
stoppage went off as scheduled, with
90 percent of all workers taking part,
the Lanusse regime immediately an-
nounced reprisals against the labor
federation. These consisted chiefly of
confiscation of funds held by the CGT
and individual unions.

Although the government ordered
massive concentrations of police and
troops onto the streets of Buenos Aires
and other industrial centers on Sep-
tember 29, there were only "sporadic”
incidents of violence, according to a
United Press International dispatch
published in the September 30 E! Di-
ario. In one instance, UPI reported,
"Four passenger buses, which were
operating despite the participation of
transport workers in the strike, were
burned.” O

850

In This Issue
ARGENTINA ‘ |
850 5,000,000 Strike \')
862 Three Reported Kidnapped
U.S.A,
David Withers 851 Wide Protest of Attica Massacre
853 Senate Votes to Cut Rhodesia Embargo
872 Ex-General Had Private Spy Network
DOMINICAN REPUBLIC
J.V. Hanley 852 Balaguer Forced Into Token Action on "La Banda"
PAKISTAN
853 Yahya, Shah in "Solidarity"
NEW ZEALAND
853 Auckland Socialist in Mayoral Contest
PERU
854 Hugo Blanco Interviewed by Agence France-Presse
857 Bxiled Peruvians Reported in Madrid
CEYLON
855 Bandaranaike to Continue Aiding Yahya
858 Shell Oil to Ceylon
MIDDLE EAST
Jon Rothschild 856 Fedayeen Debate Response to Hussein's Attacks
DENMARK
858 Shift to Left in Election
IRAN
859 National Front Lists Arrests
GREECE
859 Amadlia Fleming Sentenced to Prison
MEXICO
860 Nine Youths Accused of Guerrilla Activities
SOVIET UNION
861 Brezhnev Denies "Brezhnev Doctrine"
867 More Prisoners in Mental Hospitals
870 Pyoftr Yakir on the Fight for Socialist Democracy
YUGOSLAVIA
C. Malagnou 862 A "Hot Autumn' in Store for Tito?
863 Two Articles From Banned Journal:
863 Facing a Prolonged Period of Censorship
Gajo Petrovic 863 A Preliminary Inquiry Into the Ban on "Praxis
SURINAM
868 Growing Movement for Independence
SWITZERLAND
869 Pro-lrish Demonstrators Greet Heath
BRAZIL
871 Former Prisoner Tells of Police Torture
INDOCHINA WAR
871 Blackmailing of Lao Villagers
MOROCCO
872 Five Death Sentences in Marrakesh Trial
DRAWINGS
Copain 849 Joaquin Balaguer; 864, Josip Broz Tito

Intercontinental Press, P.O. Box 116, Village Post
Office Station, New York, N.Y, 10014,

EDITOR: Joseph Hansen.

CONTRIBUTING EDITORS: Pierre Frank, Livio Mai-
tan, Ernest Mandel, George Novack.

MANAGING EDITOR: Allen Myers.

COPY EDITOR: Ruth Schein.

EDITORIAL STAFF: Gerry Foley, J.V. Hanley, Jon
Rothschild, George Saunders.

BUSINESS MANAGER: Reba Hansen.

ASSISTANT BUSINESS MANAGER: StevenWarshell.

TECHNICAL STAFF: H. Massey, James M. Morgan,
Lawrence Rand.

Published in New York each Monday except last
in December and first in Jonuary; not published in
August.

intercontinental Press specializes in political analy-
sis and interpretation of events of particulor interest
to the labor, socialist, colonial independence, Black,
and women's liberation movements.

Signed articles represent the views of the authors,
which may not necessarily coincide with those of
Intercontinental Press. Insofar as it reflects editorial
opinion, unsigned material expresses the standpoint
of revolutionary Marxism.

PARIS OFFICE: Pierre Frank, 10 Impasse Gueme-
nee, Paris 4, France.

TO SUBSCRIBE: For one year send $15 to Intercon-
tinental Press, P.O. Box 116, Village Post Office
Station, New York, N.Y. 10014. Write for rates on
first closs and airmail. Special rates available for
subscriptions to colonial and semicolonial countries.

Subscription correspondence should be addressed
to Intercontinental Press, P.O. Box 116, Village Post
Office Station, New York, N.Y. 10014. Because of the
continuing deterioration of the U.S. postal syster
please allow five weeks for change of address. | j
clude your old address aswell as your new address:
and, if possible, an address label from a recent issue.

Copyright © 1971 by Intercontinental Press.

Intercontinental Press



Prisoner Describes Murder by Police

“

Wide Protest of Attica Massacre

By David Withers

OCTOBER 3 —In the aftermath of
Attica, teach-ins, rallies, and demon-
strations continue to be held through-
out the country. On September 25,
more than 5,000 Blacks in Brooklyn,
New York, participated in a funeral
service for six of the murdered pris-
oners. A similar number turned out in
Detroit September 23 to protest both
the Attica slayings and police attacks
on Detroit's black community.

In Danbury, Connecticut, more than
2,000 persons rallied on October 2,
while 300 inmates of the nearby fed-
eral prison held a memorial service
for those slain at Attica.

The Attica events have had a deep
impact in the prisons themselves. Ac-
tions by prisoners have occurred in
areas as widely separated as Vermont,
Texas, Illinois, and Virginia, as well
as in other prisons in New York state.
Two of the most important occurred
at the Walpole and Norfolk prisons
in Massachusetts, where prisoners
staged four-day work strikes.

The strikes began on September 27
in protest over the state's parole laws
and administrative procedures at the
prisons. The prisoners refused to leave
the yards and elected negotiating com-
mittees, which prison officials agreed
to meet with in sessions open to the
news media. In one such session at
Walpole, held in the prison auditorium
before several hundred enthusiastic
inmates, prison leaders made appeals
on television for "understanding from
you people outside that we are human
beings.”

Prison officials, cognizant of the
public outery over the Attica mas-
sacre, granted several of the strikers’
demands and offered to negotiate fur-
thur if the strike were called off.

The prisoners finally agreed to end
the strike. A spokesman for the in-
mates explained why:

"All we're saying by ending the
strike is that we are giving the system
a chance to demonstrate its honesty.
We don't really trust you and you'll
{ ave to earn that trust by delivering
on the promises you made to us.”

On September 30, more than two

October 11, 1971

weeks after the police gssault, the com-
position of a committee appointed by
a panel of New York State judges to
investigate the Attica events was fi-
nally announced. However, it was not
clear just what powers this committee
would have. In announcing its selec-
tion, the judges said that the burden
was on Governor Rockefeller and Re-
publican and Democratic leaders "to
invest the committee with powers es-
sential to its investigation and to en-
able it to function effectively,” accord-
ing to the October 1 New York Times.

The committee may have some dif-
ficulty in getting the prisoners' side
of the story, to judge from the ex-
periences of others who have tried
to gain access to the prison.

Senator John Dunne, head of the
state Senate Committee on Crime and
Correction, who has a statutory right
to enter all state prisons, was pre-
vented from speaking to Attica in-
mates by State Correction Commis-
sioner Russell Oswald. And a group
of reporters are suing Oswald in an
effort to gain the right to interview
survivors of the September 13 assault.

More information on what actually
took place during the storming of At-
tica and its aftermath is continuing to
come to light, despite the obstacles
created by the government. A letter
from an Attica prisoner who didn't
take part in the uprising but witnessed,
from his cell, the retaking of the in-
stitution was published in the Sep-
tember 30 issue of the New York City
weekly Village Voice. The prisoner
described how some of the hostages
died. Six of them had been brought
up to the catwalk above the prisoners'
courtyard, in an effort to prevent the
imminent police charge:

" ... there was a staccato of gun-
fire. In approximately five seconds
the men on the catwalk were all down.
One of the hostages started to crawl
to the edge of the catwalk so he would
be out of the gunfire— I watched him
crawl and was hoping he would make
it as he was wounded in the leg. He
got about three feet and was shot

again which killed him."

The prisoner described how state
troopers indiscriminately pumped
shotgun fire from this catwalk into
the prisoners below. He said he saw
troopers, after they had gained con-
trol, make prisoners run barefoot in
front of them while they beat them
and shouted: "Gee, that's too bad —
you fell down the stairs." "Run you
motherfucker! Nigger!”

He told of widespread looting and
destruction of the prisoners’ belong-
ings:

"Those involved or not lost all their
legal materials, clothes, personal items
and hobby materials. Nothing was
saved for anybody. Legal books were
destroyed. They didn't stop there—
they continued to each block and even
if the man wasn't involved they took
everything. I saw guards taking mu-
sical instruments, electric shavers, and
watches."

These charges were echoed by pris-
oners' relatives who visited the prison
September 29. The New York Times
reported September 30: "When they
emerged [from the prison] many of
the visitors told newsmen at the gate
that their inmate relatives had said
that guards had carried off prison-
ers' crucifixes and other possessions
and had stomped and smashed their
glasses and dentures. . . .

"These charges elicited a written
statement from Deputy Correction
Commissioner Walter Dunbar in
which he acknowledged that inmates’
personal property had been pilfered
and eyeglasses and false teeth had
been taken away and broken.”

On September 30, three alleged lead-
ers of the rebellion— Frank Lott,
Roger Champen, and Herbert X. Bly-
den — testified in court that guards had
beaten them and repeatedly threatened
their lives since the crushing of the
revolt. Blyden added that one prison
official had told him he was being
saved for the electric chair.

Prisoners have also charged that
at least one of their leaders, twenty-
one-year-old Elliot Barkley, who went
on national television to make an ap-
peal for the inmates, was cold-blood-
edly murdered after the troopers had
regained control of the prison.

In the interests of "justice,”" the man
who led the murderous assault on
Attica, Captain Henry F. Williams,
has been appointed head of the spe-
cial police unit that is making the
criminal investigations into the Attica

851



events. These investigations, wrote
Eric Pace in the October 2 New York
Times, "could theoretically lead to in-
dictments of state troopers as well as
prisoners." State Senator Samuel
Greenburg described the appointment
as "the investigated conducting the in-
vestigation.”

A principal feature of the whole At
tica affair has been the complete in-
difference of the state and prison au-

Into Jail One Day and Out the Next

s

thorities to the families of the inmates.
This was shown very clearly’at the
Brooklyn funeral for six of the slain
prisoners. Frank Emerson reported
in the September 30 Village Voice that
the authorities had not even taken
the trouble to identify the bodies prop-
erly. In fact only three of the bodies
could be identified by relatives. He
wrote: "The Attica inmates had been
dehumanized in life, summarily exe-

Balaguer Forced Into Token Action on

By John Hanley

In response to exposures by the
international press and growing pro-
tests from its own citizens, the govern-
ment of the Dominican Republic has
begun to take half-hearted steps to
curb the previously unbridled wave
of rightist terror afflicting the country.

In an unexpected address broadcast
from the National Palace on the eve-
ning of September 10, President Joa-
quin Balaguer admitted for the first
time the existence of the main terrorist
group, known popularly as La
Banda.*

Balaguer tacitly confirmed the close
ties between the national police and
La Banda. He announced the removal
from the police force of a certain
"Lieutenant Nuhez, a controversial
figure whom the political opposition
accuses of being the link between the
police and La Banda," according to
the version of the address printed
September 11 in the Santo Domingo
daily El Caribe.

Balaguer went on to proclaim that
he was appointing a new attorney
general to ensure a full-scale roundup
and prosecution of those responsible
for the killings and abductions per-
petrated by La Banda.

* La Banda (literally "the band" or "the
gang") is the label generally attached to
the terrorist group headed by Rafael Perez
Martinez and known officially as the Dem-
ocratic Reformist Anticommunist Youth
(Juventud Democratica Reformista Anti-
comunista). The group's links to the gov-
ernment are even suggested by its name,
as the Reformist party (Partido Reform-
ista) is the party presently in power, head-
ed by Balaguer.

852

In the days immediately following,
several hundred alleged La Banda
members were picked up by the po-
lice. Most were quietly released, how-
ever, within one to three days after
their arrest.

Balaguer left no doubt as to the
forces moving him to order these
token measures. He referred early in
his September 10 speech to articles
appearing in the U.S. press, notably
one written by A. Kent MacDougall
that appeared in the September 7 Wall
Street Journal. (See Intercontinental
Press, September 20, p. 787, for a
review of this and other U.S. press
commentary published prior to Bala-
guer's "crackdown" against La
Banda.)

While "international correspondents
were beginning to expose the political
and economic crisis faced by the Bala-
guer regime, the U.S. Congress was
in the midst of debate over the annual
sugar import quota awarded to the
Dominican Republic and other major
producers. Balaguer referred directly
to the quota debate early in his speech,
and also to the Washington, D.C,,
demonstration called by the main op-
position party, the Partido Revolu-
cionario Dominicano (PRD — Domini-
can Revolutionary Party), for Septem-
ber 18. Balaguer was clearly upset at
the prospect of a massive gathering
of Dominicans at the U.S. Capitol
protesting U.S. provision of advisers
and equipment to the Dominican
police.

The PRD demonstration was carried
off as scheduled with some 2,000 re-

cuted, and then dehumanized in death.
Like a pound of soup bones, they
were gathered and put into plasti”
bags and then carelessly mislabeled:

Emerson suggested a reason for the
unidentified bodies: "By Sunday all
of the unanswered questions had been
neatly answered by the police. But
even with all the careful explanations,
black folks know that many more
than 30 inmates died at Attica.” =

‘La Banda’

ported participants. But PRD leaders
took pains to stress their support for
Balaguer's efforts to gain renewal of
the sugar quota. (The New York daily
El Diario carried a United Press Inter-
national dispatch on September 24
indicating that a joint Congressional
committee was preparing to grant a
slightly reduced quota of 634,874 tons
for the following year. )

Public outrage over La Banda's
terror campaign grew rapidly in July
and August. Even the Catholic church
denounced the atrocities and thefailure
of the government to halt them. In
July, a military faction headed by
General Neit Nivar Seijas had four-
teen La Banda members rounded up
in San Cristébal, a town near Santo
Domingo.

Balaguer immediately repudiated
the arrests and transferred the local
army commander, Colonel José Na-
poleén Pimentel Boves, to another
garrison. The president declared on
July 28 that "an army colonel” had
no right "to exercise control over pub-
lic order," according to the Santo Do-
mingo weekly Ahora! of August9.

Balaguer apparently preferred to
leave token action against the terror-
ists to the head of the national police,
Enrique Pérez y Pérez, who is widely
believed to have been behind the or-
ganization of La Banda. The presi-
dent lamented September 10 that the
"tactic [of unleashing La Banda
against the left] has been counterpro-
ductive.” {

The wave of terror has recede
slightly, but its full force continues

Intercontinental Press



to be felt by organizations of the far
left. On the morning of September 22,
iniformed police murdered Homero

erndndez Pena, well-known leader
of the Uni6én de Lucha por una Nueva
Quisqueya (Union of Struggle for a
New Quisqueya), after stopping the
car in which he and his wife were
riding.

Such acts contrast ironically with
the reported treatment of La Banda
members during their brief stay in
police custody. According to an ac-
count in the September 27 Ahora/
"the judges presiding over hearings
limited themselves to asking one or
two questions like these:

"'Are you a member of La Banda?’

"'Have you committed any crime?’

"All that was needed was for them
to deny it, and their arrest warrants
would be declared suspended.”

If Balaguer believed that public
opinion would be pacified by such a
farce, he was mistaken. As Ahora!
observed, "The announced dissolution
of La Banda is becoming ... as
scandalous as its creation.” ]

Yahya, Shah in 'Solidarity’

Yahya Khan has added the shah of
Iran to his roster of allies in his geno-
cidal war against Bangla Desh. The Paki-
stani military dictator spent September
14 in Teheran, where he conducted secret
meetings with the shah.

A joint communique issued after the
talks said that the shah had "expressed
Iran's solidarity with Pakistan" and that
the two countries would continue to sup-
port each other in matters of common
interest.

The exact purpose of Yahya's trip was
not disclosed, but Malcolm Browne re-
ported in the September 16 New York
Times that Pakistani newspapers cited "in-
formed circles" as saying that Iran had
become a "clearing house" for Yahya's
diplomatic activity.

Browne wrote that it is believed in Paki-
stan that secret contacts between Yahya
and the Indian government have been
arranged in Teheran, with the aim of
working out a deal to settle the conflict
between them over the Bangla Desh refu-
gees in India. 0

But Try It as an Excuse for Not Paying . . .

The United States Internal Revenue Ser-
vice has turned down a request that it
provide a translation of income-tax rules
for Spanish-speaking taxpayers. After En-
glish, Spanish is the most widely spoken

~ “apnguage in the United States.

‘An official of the agency explained in
a letter to a member of Congress that
"practical difficulties" ruled out the idea.

October 11, 1971

New Zealand

Auckland Socialist in Mayoral Contest

The Socialist Action League has an-
nounced the candidacy of Mike Good-
ger for mayor &’ Auckland, New Zea-
land's largest city, in elections to be
held this month. Goodger, a 22-year-
old antiwar and socialist activist, is
secretary of the Auckland Mobiliza-
tion Committee, the broadly based co-
alition which organized the huge
Auckland demonstrations in the New
Zealand antiwar mobilizations April
30 and July 30 of this year. (See In-
tercontinental Press, May 24, p. 467;
September 6, p. 744.)

The announcement of the socialist

campaign gained national radio cov-
erage, as well as coverage by local
press and television.

Goodger's entry into the mayoralty
race was prompted by the failure of
the Labour party to put up its own
candidate. Despite running for all oth-
er council positions, Labour is sup-
porting the incumbent mayor, Sir
Dove-Myer Robinson. Robinson, a

prominent Auckland businessman, is
also supported by the Citizens and
Ratepayers Association, a business
group.

The September 10 issue of the rev-
olutionary-socialist biweekly, Social-
ist Action, reported:

"'T think it is a great pity and a
serious mistake that the Labour Party
is not running a candidate,’ said
Goodger in an initial statement
launching the campaign August 27.
Labour's running for Mayor 'would
complete the slate (for the City Coun-
cil) and provide a focus for the La-
bour campaign,” he said, stressing
that should Labour decide to put up
a candidate, he would withdraw."

The Auckland University Young So-
cialist Club, a group of high school
and university student activists, is sup-
porting the campaign. With their help
more than 15,000 leaflets and 5,000
posters will be distributed during the
election campaign. O

Senate Votes to Cut Rhodesia Embargo

The United States Senate voted Sep-
tember 23 to permit the importation
of chrome ore from Rhodesia in de-
fiance of Unitad Nations sanctions
calling for an embargo on trade with
Ian Smith's white minority govern-
ment. The House of Representatives
is expected to follow suit.

The Nixon administration, while
nominally opposed to lifting the em-
bargo, did not intervene, and the votes
of Nixon supporters provided the ma-
jority.

Opponents of the embargo argued
that it had made the United States
dependent on the Soviet Union for
its supplies of chrome, but other sena-
tors pointed out that the government's
stockpile is 2,225,000 tons in excess
of any conceivable demand. In fact,
the Office of Emergency Planning is
presently seeking authorization to sell
1,300,000 tons of chrome as surplus.

In the September 24 New York
Times, John W. Finney described an-
other factor in the Senate's decision:

" ... according to Congressional

sources, American companies with
chrome interests in Rhodesia had been
lobbying in Congress, particularly
among the Southerners, for relief from
the embargo.

"Among the most active companies,
according to these sources, were the
Union Carbide Corporation and the
Foote Mineral Company of Exton,
Pennsylvania. Both have chrome-pro-
ducing  affiliates or subsidiaries
in Rhodesia.” ]

Still Available
Complete Back Files

Intercontinental Press

1966 42 issves $21.00
1967 42 issues $21.00
1968 44 issves $22.00
1969 43 issues $21.50
1970 43 issues $21.50
P.O.Box 116
Village P. O. Station
New York, N.Y. 10014
853



Hugo Blanco Interviewed by Agence France-Presse

Why Velasco Attacks Peruvian Peasant Movement

[The following interview took place
September 21 in Mexico City between
Agence France-Presse and the exiled
Peruvian peasant leader Hugo Blan-
co. We have translated it from a tran-
script of the original Spanish.

* * *

Question. Trotsky determined that
the revolutionary vanguard is to be
made up of workers. Why, then, have
you opted for the peasant struggle?

Answer. Leon Trotsky was in agree-
ment with Lenin when Trotsky estab-
lished in his theory of the permanent
revolution that the peasant masses are
the decisive force in the revolution
in colonial and semicolonial coun-
tries. The role of the working class
is to lead the revolutionary process.

Q. What objections do you have to
the Peruvian agrarian reform? Don't
you think it is the one best suited
for your country? Why or why not?

A. The agrarian reform law was
basically dictated by the interests of
the industrial bourgeoisie and not by
those of the peasantry. By impeding
and repressing the mobilization of the
peasant masses, the government
leaves the bureaucracy under the ex-
clusive pressure of the oligarchy, that
is, the latifundists. As a result, not
even this limited agrarian reform is
being put into practice.

Q. Why do you call the present Pe-
ruvian regime "pseudo-anti-imperial-
ist"

A. To begin with I want to make
it clear that this question relates to a
portion of the interview I granted to
El Sol de México* in which, through
either a printing error or misinter-
pretation of what I said, the journal-
ist wrote, "To expose the pseudoim-
perialism of the government. .."
when it should have read, "To

* For the text of this interview, see In-
tercontinental Press, October 4, p. 832.

854

expose the pseudo-anti-imperial-
ism. . . ." By pseudo-anti-imperialism
I mean that although General Velasco
has had an impact on the interests
of some U.S. monopolies, the present
Peruvian military government is not
fundamentally anti-imperialist.

Q. Are there conditions for armed
struggle in Peru? If so, how do you
assess them?

A. What do you mean by "armed
struggle"? There is a wide range of
actions considered to be armed strug-
gle, and they go from tragic adven-
tures of isolated groups all the way
to mass insurrections such as in Rus-
sia in 1917. In Peru there are not
yet conditions present for mass in-
surrection.

Q. You have spoken of repression
of the peasants. Could you elaborate?

A. The military government has
committed a terrible massacre of peas-
ants in Huanta, Department of Aya-
cucho. There have been lesser killings.
There are more than seventy peasant
prisoners whose only crime is to have
fought for their land, and to whom
the amnesty law granted by the gov-
ernment is not being applied. The
clause in the agrarian reform law that
is being carried out most diligently
is the one that characterizes any ac-
tion by the peasants in defense of their
rights as an offense of "sabotage
against the agrarian reform.”

Q. Do you have any qualifications
to make concerning the interview pub-
lished in El Sol de México? If so,
what are they?

A. 1 mentioned one qualification in
answer to your third question. I can
also say that some of the statements
contained in the interview published
on September 21 might have been
formulated better. But in general, what
was published is a straightforward
presentation of what was expressed
in the interview involved.

-

Q. Is there repression in Peru
against the left? Are there people in
custody for this reason, and if so,
how many?

A. There is repression against the
mass movement and its leaders. There
are many on the left who are support-
ing the government, thereby betray-
ing the interests of the masses. Against
this part of the left there is no re-
pression. Hundreds are in prison due
to the recent teachers' strike. There
is also a group of missing persons
who are said to have been deported
at the same time that I was. Where
are they? Are they dead or alive?

Q. Do you have any definite idea
as to how long you will stay in Mexi-
co?

A. You'll have to ask General Ve-
lasco.

Q. Does your exile signify the de-
capitation of Peru's peasant move-
ment?

A. The growing and developing
peasant movement cannot be decap-
itated by exiling one man. The move-
ment is constantly producing its own
leaders.

Q. Can't the stance of the Peruvian
regime by viewed as a step towards
the true liberation of Peru from im-
perialism? Why?

A. Peru won't be liberated by re-
pressing the mass movement and its
leaders, or by strengthening capital-
ism. Even if the Peruvian government
were to secure a better position in
relation to U.S. imperialism, this
would not signify the liberation of
the Peruvian masses.

Q. Wouldn't it have been more prac-
tical, from a political point of view,
to have supported the Peruvian re-
gime and to have forced it to take
more radical positions?

A. To support the governmer}cJ
would result in exactly the opposite

Intercontinental Press



of forcing it to take more radical po-
sitions. General Velasco understands
this quite well, and this is what ac-
ounts for his giving posts to those
who support his government.

Q. As you see it to what extent

does the military government have
the true support of the people?

Troops? What Troops?

A. At the beginning the Velasco gov-
ernment created illusions among the
masses. These illusions are diminish-
ing. The masses are finding out

through their own experience about
the regime's limitations and demago-
gy. This is the only explanation for
the government's feeling forced to re-
press the mass movements. a

Bandaranaike to Continue Aiding Yahya

In a note issued September 17 by
the Ministry of Defence and External
Affairs, the Ceylon "United Front"gov-
ernment of Sirimavo Bandaranaike
admitted that Yahya Khan's planes
have been using Ceylonese facilities
for the past seven months. Ceylon's
airports will continue to be open to
West Pakistan, even though it has be-
come clear that Ceylon stopovers have
been essential for Yahya's pre-March
military buildup and subsequent war
against Bangla Desh.

The admission came in the form of
an answer to an editorial appearing
September 14 in the Calcutta Hindu-
stan Standard. Commenting on the
recent visit of Indian Foreign Minis-
ter Swaran Singh to Ceylon, the Stan-
dard accused the Ceylon government
of having "a blind spot” on the ques-
tion of Bangla Desh. It described Ban-
daranaike's policy of "noninterference"
in the affairs of Pakistan as a "farce.”

Although the editorial was not an
official Indian government statement,
Bandaranaike was apparently suffi-
ciently disturbed by it to offer a min-
istry-level response.

The text of that response was pub-
lished September 23 in the weekly Cey-
lon News. "It is Ceylon's view," the
ministry said, "that the main consti-
tutional issue with regard to East
Pakistan is an internal matter of that
country. . . . The Ministry does not
need to stress that one of the norms
of international life is that of non-
interference in the internal affairs of
States.”

Defending itself against charges that
it helped Yahya transport troops to
Bangla Desh, the ministry wrote:

"The use of facilities in Ceylon by

\/Paklstan aircraft for transit purposes

started from the time of the ban of

October 11, 1971

overflights over India [in February]
by the Government of India, which
was long before the actual outbreak
of disturbances in East Pakistan. This
action flows logically from Ceylon's
context of friendly relations with Paki-
stan. Such flights were allowed on the
basis of a declaration by the Gov-
ernment of Pakistan in each case that
they did not carry military personnel
or equipment and besides independent
measures were taken by the Govern-
ment of Ceylon to satisfy itself about
these facts. Statistics and facts regard-
ing these flights are already known
to the Indian authorities.

"Besides, the facilities extended to
Pakistan flights were those which are
granted to aircraft of friendly coun-
tries. If the flights had been disallowed
by Ceylon, it would have been tanta-
mount to contesting the right of Paki-
stan to communicate between parts
of its own territory.”

The statement is revealing on a num-
ber of counts. Despite the genocidal
war conducted against an oppressed
nationality, Pakistan remains a
"friendly" country. Despite the heroic
resistance of the Bengali people in
their struggle for independence,
Bangla Desh is still regarded by the
Bandaranaike government as part of
Pakistan.

But the claim that only civilians
were aboard the Pakistani aircraft that
utilized Ceylon transport facilities is
the most incredible one in the min-
istry's pronouncement.

When the war started it was widely
reported in the Western press that Pak-
istani troop-carrying aircraft were
stopping in Ceylon to refuel while en
route to Bangla Desh.

Yahya's occupying army was sup-
plied almost exclusively by air trans-

port. The May 1 Far Eastern Eco-
nomic Review reported that Yahya
airfreighted an average of fifty tons
of vital supplies per day to his troops
in East Bengal. "Eight C-130 trans-
port planes have done twice their max-
imum permissible flying hours in the
early weeks of the fighting and will
now have to be grounded for ser-
vicing. Nine commercial Boeings have
also been engaged in the airlift."

Sydney Schanberg reported in the
March 29 New York Times: "Another
problem for the West Pakistanis is the
fact that all flights must take the long
2,800-mile route by way of Ceylon."

In the April 4 New York Times,
he wrote that without the transport
assistance from Ceylon, troops and
supplies would have to be brought
by sea.

James P. Sterba wrote in the April
2 New York Times, "Despite Ceylon-
ese denials, officials here [Calcutta]
insist that American made C-130's
from West Pakistan were flying troops
and arms into East Pakistan at the
rate of five or six planeloads a day,
refueling in Ceylon."

The Ceylonese denials of these re-
ports, it now appears, are justified
by Yahya's "declaration” that all Paki-
stani planes using Ceylon's facilities
were carrying only civilians. And in
case anybody thinks that Yahya
sometimes doesn't tell the truth, Ban-
daranaike's ministries conducted "in
dependent" investigations to check his
story.

Perhaps the results of the "indepen-
dent" checks were influenced by the
fact that Yahya was equally solici-
tous of Bandaranaike during the lat-
ter's military attack on rebel youth
in her own country. The April 24
Far Eastern Economic Review report-
ed that "military sources [in Colom-
bo] claimed the nation's force of light
aircraft had been bolstered by a clutch
of Indian and Pakistani owned and
manned helicopters for combat mis-
sions against the terrorists.” a

For Health, Avoid Exercise

Athletes at a dozen different high schools
in New Jersey became sick during prac-
tice drills September 16. Symptoms in-
cluded dizziness, nausea, and chest pains.
Health officials figured out that the ill-
ness was caused by polluted air. The
state's top air pollution control officer
said later that pollution levels that day
had been "nowhere near those levels" that
frequently cause cancellation of physical
education programs in California.

855



Disagree on Jidda Conference

Fedayeen Debate Response to Hussein's Attacks

By Jon Rothschild

"Arafat, we know neither your fath-
er nor your mother; you reveal noth-
ing but your head and hidden eyes.
... You have the nose and ears of
a Jew."

Printed in Al-Aksa. one of Jordan's
army newspapers, that sentence is a
sample of the ideological level of the
campaign King Hussein has been
waging against the Palestinian resis-
tance movement.

The monarchy's propaganda ma-
chine, backed by its U. S.-supplied
military apparatus, hopes through
this offensive to finalize the elimina-
tion of the resistance from Jordanian
soil.

In the September 20-October 3 is-
sue of the radical biweekly AfricAsia,
Anwar Khaled described some as-
pects of that offensive.

The regime has distributed 100,000
copies of the Koran; special govern-
ment propaganda papers have been
launched; each night, on television,
"fedayeen” repent their opposition to
the Hashemite king ("Our [comman-
do] leaders asked us to act against
nature . . ."); fantastic lies about the
fedayeen are propagated—that the
commandos killed Jordanian soldiers
and carved their bodies into pieces,
that forty Chinese women, "pleasure
servants" of the Palestinian leaders,
were found in the forest near Jerash.

Hussein has created a civilian mili-
tia, called "popular resistance." Re-
cruited mostly from Bedouin tribes
and well paid by Jordanian stan-
dards, its job is to denounce, or sum-
marily execute, fed ayeen.

Commandos are killed regularly by
the army. Prime Minister Wasfi Tal
boasted that even during a pan-Arab
meeting to discuss Hussein's anti-Pal-
estinian campaign, four fedayeen
were hanged —to show that the re-
gime could not be influenced by out-
side pressure.

The Hashemite offensive coincided
with Hussein's creation of the "Jor-
danian National Union," a political
party patterned after Nasser's Arab
Socialist Union. The JNU is now the
sole legal political formation in the
country.

. 856

According to Khaled, small groups
of fedayeen still function, apparently
without central coordination, in the
mountains northwest of Amman.
Many commandos have returned to
their families, hiding their arms and
waiting for the situation to improve.

On August 13, in the midst of Hus-
sein's campaign, the governments of
Saudi Arabia and Egypt proposed
that representatives of the Palestin-
ian organizations and the Jordanian
government meet in Jidda, Saudi
Arabia, to negotiate a "reconcilia-
tion."

King Faisal and President Anwar
el-Sadat produced a position paper
explaining their ideas on the terms
of a settlement. A "mediating com-
mittee” composed of Omar Saqqaf,
Arabian minister of foreign affairs,
and Hassan Sabri Kholy of Egypt
was created.

These regimes, neither of which did
anything to aid the fedayeen during
the 1970 Jordanian civil war or dur-
ing the July 1971 Jordanian military
offensive, had become embarrassed
by the openness of Hussein's most
recent assaults. Through the confer-
ence they hoped to pressure the
fedayeen into definitively accepting
Hussein's rule so that the Palestin-
ians could be contained and a "peace-
ful" settlement of the Arab-Israeli con-
flict could be negotiated.

The Jidda conference proposal pre-
cipitated the most serious public dis-
agreement to date in the Palestinian
revolutionary movement.

The Popular Front for the Liberation
of Palestine (PFLP) and the Democrat-
ic Popular Front for the Liberation
of Palestine (DPF), organizations that
call for the overthrow of Hussein,
denounced the proposal.

Fateh, still the largest of the re-
sistance groups, was initially noncom-
mittal.

Finally, a September 7 meeting of
the executive committee of the Pales-
tine Liberation Organization (PLO—
a united front of the major groups)
voted seven to three to send a dele-
gation to Jidda "to discuss, with the

parties concerned, means of imple-
menting the Saudi-Egyptian working
paper based on the Cairo and Am-
man agreements, with no concession
on anything the resistance has
gained from those agreements."

(The Cairo-Amman accords ended
the 1970 civil war. They accorded
the commandos freedom of action
in certain areas of Jordan, called
upon Hussein to recognize the PLO
as the representative of the Pales-
tinian people, and stipulated that the
fedayeen withdraw from all cities,
acknowledging the legitimacy of Hus-
sein's government. The agreements
were soon violated by Hussein.)

Three Fateh representatives, two
from Saiga (the Syrian-supported
group), the delegate of the Iraqi-
backed Arab Liberation Front, and
one independent voted in favor of
sending a delegation to Jidda. Two
representatives of the PFLP and one
independent opposed the resolution.
The DPF delegate was absent from
the meeting, as were two indepen-
dents.

The day after the vote the divisions
in the movement became public
when the PFLP held a Beirut press
conference denouncing the decision
of the executive committee.

In an official statement, the PFLP
characterized the attitude of the com-
mittee as "vacillating" and "coward-
ly." The statement said, in part:

"The mediation has no logical aim
except to subject the resistance to
the authority of the regimes which
are collaborating for surrender, and
thus to associate it with the extinction
of the Palestinian people's cause and
obtain, directly or indirectly, 'a Pal-
estinian justification' for the humiliat-
ing surrender which these regimes
are jointly preparing. . . .

"We consider the contradiction be-
tween ourselves and this regime to
be vital, requiring decisiveness rath-
er than mediation and compromise.
If the resistance is unable to over-
throw this regime now, this does not

mean, or justify, compromise and\J

negotiation with it. In this context

Intercontinental Press

\



there is a strong fear that compro-
mise with this regime, which we all
agree is a main enemy, will be the

_ hin end of the wedge for negotiating

with America and Israel through simi-
lar mediation. . . .

"In this very serious manneér, the
Popular Front announces its definite
rejection of this mediation on prin-
ciple, condemns the acceptance of it
and holds those who accept it re-
sponsible before the resistance's rank
and file and the masses for the con-
sequences of this dangerous step."

On September 16 the Democratic
Popular Front distributed an official
statement also denouncing the con-
ference.

According to the September 17 Bei-
rut Daily Star, the DPF reiterated its
call for the overthrow of Hussein:

"In order to be able to mobilize
its forces against the enemy, the rev-
olution must first use Jordan as its
main base, and this calls for expel-
ling the reactionary regime from the
East Bank of the Jordan through
armed resistance. . . ."

The DPF said it was a "terrible co-
incidence today when a resistance
delegation in Jidda sits with those
who shed the blood of our people—
King Hussein's envoys— while the
blood of the people and the resis-
tance is still being shed in Jordan
and thousands are held in the Jor-
danian regime's prisons and deten-
tion camps.”

The statement pointed out that on
the eve of the conference Hussein
executed two commandos as a "gift"
to the conference. It also noted that
the PLO executive committee itself
had passed a motion August 14,
1971, "rejecting negotiations with the
government of Wasfi Tal [Hussein's
prime minister]."

The powerful Federation of Pales-
tinian Students, thought to be under
the leadership of Fateh, also opposed
attending the conference.

On September 15, according to the
September 16 Beirut daily L'Orient
Le Jour, several hundred Palestinians
participated in demonstrations orga-
nized by the PFLP in refugee camps
in Lebanon. The demonstrators chant-
ed slogans denouncing both the Hus-
sein regime and the Jidda negotia-
tions.

The actual convening of the confer-
ence was repeatedly delayed. On
September 9, Arafat objected to the
‘composition of the Jordanian delega-
tion, which included three military

October 11, 1971

men, one of whom masterminded the
1970 assault on the Palestinians. The
Jordanians, objecting to two recent
fedayeen guerrilla actions, threat-
ened to withdraw from the confer-
ence.

Finally, on September 14, after
much prodding by the Arabian and
Egyptian governments, the comman-
do delegation arrived in Jidda.

Composed of two Fateh representa-
tives, one from Saiga, one from the
Palestine Liberation Army, and one
independent, it was headed by Khaled
Hassan, the leader of the seemingly
dominant pro-Saudi Arabian wing of
Fateh.

The convening of the conference was
again postponed, while each delega-
tion met separately with the mediating
committee. On September 21 the first
actual session took place.

After all the hue and cry surround-
ing it, the conference apparently pro-
duced virtually no agreement. The
fedayeen insisted that the Cairo-Am-
man accords be implemented. The
Jordanians wanted to negotiate a new
settlement.

The delegations met only three
times, and on September 24 the Jor-
danians returned to Amman. Each
side accused the other of bad faith.

The October 1 New York Times
reported that King Faisal met with
Arafat in Beirut on September 30 to
discuss further efforts at "reconcilia-
tion."

It seems highly unlikely that nego-
tiations between the fedayeen and Hus-
sein can produce any agreement. Be-
cause of his current position of
dominance, the king has refused to
grant any concessions.

His attitude increases the importance
of the question of the movement's atti-
tude toward the Hashemite regime.

Those forces who supported the con-
ference favor continuance of the old
policy of "noninterference” in the af-
fairs of the Jordanian government,
as long as Hussein allows them to
conduct raids against Israel.

Those who opposed the conference
did so on the basis that a central
goal of the Palestinian struggle must
be the overthrow of the Hashemite
monarchy. The division over whether
or not to attend the Jidda conference
was a reflection of this deeper differ-
ence.

L’'Orient-Le Jour reported September
20 that a meeting had been held Sep-
tember 18 in Baghdad, Iraq, for the
purpose of creating a new Jordanian-

Palestinian front aimed at overthrow-
ing Hussein and continuing the armed
struggle against Israel. The meeting
denounced the attitude of the PLO
executive committee toward the Jidda
talks.

Attending were representatives of
the PFLP, the DPF, Fateh, and the
Arab Liberation Front.

Since the latter two groups officially
supported participation in the Jidda
conference, it appears that the political
disagreements among the fedayeen
cross organizational lines.

L'Orient-Le Jour's report did not
make clear whether the groups repre-
sented in Baghdad intended to set up
another united front in competition
with the PLO. a

Exiled Peruvians
Reported in Madrid

Five leaders of striking Peruvian
teachers, who were included with the
revolutionist Hugo Blanco on a list
of "subversives" deported from their
native country, arrived in Madrid on
September 17, according to an Agence
France-Presse dispatch in the Septem-
ber 21 issue of the Lima daily EI
Comercio. The student leader Rolando
Breiia Pantoja was on the same plane.

Professor Julio Pedro Armacanqui
Flores, general secretary of the
FENEP [Federacion Nacional de Edu-
cadores del Perti— Peruvian National
Federation of Teachers], told the AFP
reporter that he expected his stay in
Spain to be "temporary.”

Armacanqui said also that he had
met the student leader Brena Pantoja
for the first time in the plane on which
the Peruvian authorities put him, to-
gether with his four union associates:
Arturo Sanchez Vicente (representative
of the second Lima region of FENEP),
Ugo Lipa Kina (seventh Puno re-
gion), Arnaldo Paredes Arce (fourth
Arequipa region), and Ulises Riva
Oyarce (sixth Iquitos region).

The AFP dispatch did not say
whether Armacanqui offered any opin-
ion about why Hugo Blanco alone
was sent to Mexico. Nor did it report
the union leader's opinion of the way
in which he and his colleagues were
sent into indefinite exile at the whim
of the "revolutionary" military dicta-

torship. 0

857



Opposition to Common Market Seen in Vote

Shift to Left in Danish Election

Copenhagen

The elections to the Danish parlia-
ment, the Folketing, on September 22
showed a leftward trend. The Social
Democratic party got 37.4% of the
vote as against 34.2% in the 1968
elections. The Socialistisk Folkeparti
[Socialist People's party, an originally
left Social Democratic party moving
further and further to the right] got
9.1% as against 6.1% in the previous
elections. These gains for the reform-
ist workers' parties marked the voters'
reaction to the more frankly antiwork-
ing-class policies of the bourgeois co-
alition government in administering
a declining capitalist system. The three
big bourgeois parties received only
46.7% of the vote as against 54% in
the previous elections.

The large gains for the Socialistisk
Folkeparti, which was the first of a
long series of "new left" parties es-
tablished in many European countries
in the late fifties and early sixties,
was not due to any exceptional pro-
gram. To the contrary, under the lead-
ership of the veteran Stalinist Aksel
Larsen, this party degenerated very
rapidly into pure reformism, becom-
ing scarcely indistinguishable from the
Social Democracy.

The only exception to the party's
drab opportunism has been its posi-
tion on the very timely question of
Denmark joining the Common Mar-
ket. Although the majority of rank-
and-file workers strongly oppose Com-
mon Market membership, the leader-
ship of the Social Democratic party
advocates it. Thus, the Socialistisk
Folkeparti's position on this question
was probably the reason for its gains,
although it produced only nationalist
arguments to support its stand.

The pro-Moscow Stalinist Commu-
nist party increased its vote slightly
from 1% in 1968 to 1.4%. This gain,
however, was not sufficient to secure
any seats in parliament. A minimum
of 2% of the vote is required for par-
liamentary representation. Thus, the
CP had to give up the one seat it had,
which was held by Hanne Reintolft,
originally elected on the ticket of VS
[Venstresocialisterne— the Left Social-
ists].

This last party is the most interest-

858

ing among the Danish workers' par-
ties. It represents something unique
in Europe, an arena for the left run
by the left, which has a certain in-
fluence primarily among students and
other youth. The Venstresocialisterne
arose out of a split from the Social-
istisk Folkeparti in 1967 and soon
broke up into a series of antagonistic
factions — centrists, anarchists, Mao-
ists, old Stalinists, and Trotskyists.
After a short period in the party, the
Maoists left to found their own orga-
nization, which is completely without
influence. A smaller group went back
to the DKP [Danmarks Kommunist-
iske Parti— The Communist party of
Denmark], while a third sought for a
time to maintain a group around an-
other of the party's representatives in
parliament, the ex-Stalinist Kai Molt-
ke. In 1971, the Trotskyists left, tak-
ing with them the party's youth or-
ganization, the SUF [Socialistisk Ung-
doms Forum— Socialist Youth Fo-
rum], which today is associated with
the Fourth International. Remaining
in the Venstresocialisterne are a group
around the old leaders from the SF
days, a rather confused group of an-
archists, and a Leninist wing, which
has not yet gone over completely to
Trotskyism.

Despite everything, the Venstre-
socialisterne's election campaign had
many positive aspects. Time after
time, they stressed that they were not
participating in the elections because
they harbored any illusions about
achieving socialism by parliamentary
means. They were taking part in the
elections, they said, in order to take
advantage of this opportunity -also
to present their views. And that is
what they did in their campaign. On
television, they exposed the mecha-
nisms of capitalist exploitation in an
incisive and hard-hitting way, arguing
effectively also for the right to strike
and for extraparliamentary actions in
general.

The VS's campaign showed clearly
how far the party as a whole has
moved away from its centrist origins.
On the decisive question of its attitude
to the capitalist state, it demonstrated
in practice that it is entitled to call
itself revolutionary. But the VS's cri-

tique of capitalism was not followed
up by any proposals on how to go
about abolishing it. The party's fatal
lack is that its heterogeneous compc¢ °
sition prevents it from developing &)
program, based on relevant transi-
tional demands, which can show the
workers the way out of their difficul-
ties.

Many workers may have felt that
the VS was correct in its criticism
of capitalism and parliamentary cre-
tinism. But at the same time, they did
not see the party offering any real-
istic solution. So, the VS did not man-
age to top the 2% minimum for rep-
resentation in parliament. Its total
vote fell from 2% to 1.6%, and it lost
the two seats it originally had.

The VS8's loss of its seats in par-
liament probably means the beginning
of the end of the party in its present
form. Its influence, which was largely
based on having two effective debaters
in the Folketing, will decline decisive-
ly, making the VS less attractive to
centrists. In the discussions over the
organization's failure, the Leninist
wing seems likely to increase its
strength, because it is the only current
that can offer a reasonable explana-
tion of this development. And such
an evolution in the VS should im-
prove the opportunities for the Trot-
skyists in their campaign to create
an authentically revolutionary party
in Denmark.

The Danish Trotskyists, organized
in the SUF, did not participate in the
elections. They took advantage of the
extensive discussion on the Common
Market to propagandize for the revo-
lutionary solution to the European
problem, for a Socialist United States
of Europe. To make perfectly clear
what they meant by this, they held
collections at many polling places on
behalf of the striking workers in Up-
per Clyde in Scotland. O

Shell Oil to Ceylon

The S.S. Hycromia, a tanker owned
by the Shell Oil Company, arrived
in Ceylon September 14 with 20,000
tons of petroleum products for the
Ceylon Petroleum Corporation, whose
major refinery has been closed since
August 31 by a strike of operators.
(See Intercontinental Press, September
27, p. 815.)

" The tanker, en route from Kuwait

to Singapore, was diverted to Colom-
bo at the request of the Ceylon corv
poration.

Intercontinental Press



National Front Lists Arrests in Iran

ks‘;ln a communiqué issued in Beirut
eptember 19, the Middle East section
of the Iranian National Front report-
ed the names of some of its mem-
bers who have been arrested and tor-
tured in the shah's latest wave of re-
pression. (See Intercontinental Press,
October 4, p. 831.)

The communiqué provided the fol-
lowing list of those arrested:

Saeed Mohsen, engineer, class of
1962, Teheran University; systems
analyst in the Ministry of the Interior.

Parviz Yagoubi, director, Aramgah
branch of the Export Bank.

Mehdi Firouzian, engineer, class of
1963, Sanati College of Teheran; city
planner of Teheran municipality.

Ali Bakeri, engineer, class of 1966,
Teheran University; assistant at the
Technical College of Aria Mehr.

Reza Bakeri, engineering student,
Teheran University.

Bahman Bazergani, engineer, grad-
uate of the School of Architecture, Te-
heran University; employee of the
Ministry of Finance. :

Mohammad Bazérgani, graduate of
the School of Business Administration;
brother of Bahman Bazergani.

Mansur Bazargan, graduate of
Mashhad University; teacher at Saveh
high school.

Mahmoud Asgari, graduate of the
School of Business Administration;
former employee of Mashin-sazi fac-
tory in Tabriz.

Naser Sadeg, engineer, class of
1966, Teheran University; employed
in the electrical industry in the Farse
region.

Masoud Rajavi, graduate in politi-
cal science from Teheran University.

Fathollah Arzhange-khamnei, archi-
tectural student, School of Fine Arts.

Houshang Arzhange-khamnei, stu-
dent in the College of Economics, Te-
heran University; brother of Fathol-
lah.

Samad Sajedian, engineer, gradu-
ated from the Technical College of
Teheran University in 1966.

Reza Rezai, student in the School
of Dentistry, Teheran University.

Ibrahim Johari, engineer, graduate
of the Technical College of Teheran
University.
~Ahmad Heifnejad,

student in the

\_,dollege of Literature, Tabriz Univer-

sity.
October 11, 1971

Musa Amir-oglu Khiabani, student
of physics in the College of Sciences,
Teheran. University.

Kazem Shafieeha, student of geolo-
gy in the College of Sciences, Teheran
University.

Mohammad Akbari, engineer, grad-
uate of the Technical College, Teheran
University.

Ali Rahi, engineer, Teheran.

Mohammad Ali Rahmani, graduate
of the School of Agriculture, Teheran
University.

Ibrahim Davar, student in the Col-
lege of Economics, Teheran Univer-
sity.

Mohammad-Tagi Shahram, gradu-
ate in mathematics, College of Sci-

ences, Teheran University.

Mohammad Sadeg, student of phys-
ics, Arya Mehr University, Teheran.

Hussein Khosroshahi, graduate in
physies from the College of Sciences,
Teheran University.

Mostafa Malaieri, student at Arya
Mehr University.

Mohammad-Reza Khonsari, student
at Arya Mehr University.

Habib Mokrem-douste-delkhah, en-
gineer, graduate of the Technical Col-
lege of Teheran University.

In addition, the communiqué said
that several persons not members of
the front had been arrested because
of their friendship with members of
the group. They included Mohammad
Milani and Ahmad Tabatabai, both
doctors at Pahlavi Hospital. O

As Nixon Plans ‘Prestige Boost' for Colonels

Amalia Fleming Sentenced to Greek Prison

A Greek military court on September
28 sentenced Amalia Fleming to six-
teen months in prison for allegedly
conspiring to free Alexander Pa-
naghoulis, who is serving a life sen-
tence after being convicted in 1968
of attempting to assassinate Premier
George Papadopoulos.

Fleming, who suffers from diabetes,
was arrested with other alleged con-
spirators on September 1. (See Inter-
continental Press, September 13, p.
771.)

The other defendants and their sen-
tences were: Constantine Androutso-
poulos, a lawyer, fifteen months;
Athina Psychoghiou, reported to hold
dual U. S.-Greek citizenship, fourteen
months; Constantine Bekakos, a sol-
dier who once guarded Panaghoulis,
thirteen months; and John Skelton,
an American theology student, whose
seven-month sentence was suspended.

The New York Times of Septem-
ber 28 reported that Fleming had ad-
mitted helping to plan an attempt to
free Panaghoulis because of concern
that he was being tortured in prison.
However, the September 30 issue of
Le Monde quoted her as saying:

"I did not plead guilty. I simply
affirmed that I would have liked to
see Panaghoulis set free because of
all he has suffered. . . ."

Skelton was reported to be planning
to leave Greece as soon as possible,
and it was expected that Fleming, and
perhaps Psychoghiou, would have
their sentences suspended on condition
that they too leave the country.

Fleming, however, told reporters, "I
will not accept deportation. . .. If I
leave, they will take away my Greek
citizenship. I am a Greek and I in-
tend to stay.”

If the arrest and sentencing of Ama-
lia Fleming were something of an em-
barrassment to the military dictator-
ship, they did not bother the Nixon
administration at all. The same day
that the sentences were handed down,
it was announced in Washington that
Vice President Spiro Agnew would vis-
it Greece near the end of October.

This move, the New York Times
observed in an October 1 editorial,
". . . will give the military dictatorship
there the biggest prestige boost it has
enjoyed since it seized power in 1967.".

Commenting on the alleged escape
plan, the editorial concluded:

"Before embracing the colonels, Mr.
Agnew might wish to consider what
kind of conditions in Greece would
drive a 62-year-old woman suffering
from acute diabetes to participate in
such a desperate venture.” 0

859



Mexico

Nine Youths Accused of Guerrilla Activities

"An American Organizes Guerrilla
Groups Here," the Mexico City daily
El Universal wrote in scare headlines
September 18, announcing the discov-
ery of a new "subversive plot." Fea-
tured with the sensationalistic news
were photographs of three young
women and six young men, all obvi-
ously Mexican and looking anything
but sinister.

The nine were listed as Juan Fran-
cisco Ramirez Estrada, alias "Ivan”;
Auroro Gonzalez Meza, alias "Ruth";
Jerénimo Martinez Diaz, alias "David";
Macrina CArdenas Montano, "Cristi-
na"; Enrique Téllez Pacheco, "Jorge";
Maria de Jesus Méndez Alvarado, "Ri-
ta"; Gladys Guadalupe L 6pez Hernan-
dez, "Marta Pérez Lopez"; Roque Reyes
Garcia, "Ramiro"; and Antonio Gar-
cia Gonzalez, "Juan." Seven reported-
ly confessed to being members of a
group called Comandos Armados del
Pueblo [CAP— Armed Commandos of
the People]. One, Enrique Téllez Pa-
checo, allegedly declared himself a
member of the MAR [Movimiento de
Accion  Revolucionaria — Revolution-
ary Action Movement]. And Guada-
lupe Loépez denied being a member
of either group.

The inside pages of the September
18 E! Universal showed the type of
pictures that have become customary
in such cases, photographs of cap-
tured "guerrilla equipment.” But this
time there was no imposing display
of weapons, only a few pistols.

An innovation in this type of photo-
graphic art was a picture of an at-
tractive young woman wearing dark
glasses and a cap set at a rakish
angle. The caption said: "' This is how
I disguised myself for the robberies,’
Maria de Jesus declared.”

The September 18 issue of El Sol
de Meéxico, another daily published
in the Mexican capital, offered a color
photograph of the "guerrilla equip-
ment," showing very clearly several
gunny sacks, caps, and a Halloween-
type mask, which looked rather like
the American television marionette
Howdy Doody.

The American behind the guerrilla
plot, El Universal wrote, was a re-
porter for an unspecified Los Angeles
publication and his name was "Dick

860

Haillan." The moderate progovern-
ment daily E! Dia gave the name of
the man in question, rather more
probably, as "Hayland." El Dia quot-
ed one of the captured "guerrillas,”
Maria de Jesus, as saying that "she
alsp never trusted Pablo Alvarado, as
well as a Peruvian, and the American
Dick Hayland, believing him to be
a CIA agent."

The captured youths stressed the
loose organization of their group, as
well as the "incipient” character of their
operations. The September 20 issue of
El Universal quoted Jer6nimo Mar-
tinez Diaz as saying: "It was in Febru-
ary and March of this year when we
got together because we thought that
the people were oppressed by terrible
poverty. We believe that the only road
is armed struggle. When the people
have tried to exercise their rights,
those in power have responded with
violence. The people must take that
into account in organizing. They must
confront the armed force of the op-
pressors with the armed force of the
people.”

Martinez said that they had hoped
eventually to combine their struggle
with that of the other guerrilla groups,
the MAR and the guerrillas in the
state of Guerrero, allegedly led by
Genaro Vazquez Rojas. "The norm
governing the organization,” he said,
"was that all members of the CAP had
full rights to participate actively in
decision-making. Power was in the
hands of all together and we had no
leader.” .

He went on: "We are a group of be-
ginners who are just starting to apply
revolutionary tactics. As regards Gen-
eral Genaro Vazquez Rojas, we had
nothing in common with him but our
ideological objectives.”

Martinez said that the police "want-
ed at all cost to link us with Genaro
Véazquez Rojas, despite the fact that
we expressed our opposition to him in
a document. We do not favor build-
ing a mass organization but auton-
omous commando groups of seven to
ten persons, which can maintain full
freedom of movement and stand up
better against the regime."

El Universal's reporter Eduardo Té-
llez Vargas tried in his September 18

article to discredit the young revolu-
tionists as elitists: "Roque Reyes Gar-
cia tried to give a lecture on the need
for establishing a Communist regimn

in Mexico. He went on and on, talking
for five minutes. At the end, he was
asked:

"'Did the Mexican people authorize
you to represent them?'

"'Obviously not, but we are the peo-
ple and we did the right thing.’

"'Did the people in general approve
of your criminal acts in raiding
banks, shops, drugstores, etc.?’

"'We don't think so, but that is be-
cause they didn't know what we are
aiming at. The people have been de-
ceived and we want to wake them up.'"

The youths said that they had not
attempted any large-scale actions, ac-
cording to the September 18 E! Sol
de México, which quoted them as say-
ing: "Our techniques were in an early
stage of development and we did not
dare take on anything like that."

Most of the Mexico City papers re-
ported at great length on allegations
of guerrilla "networks," collection of
arms, etc. But few details were given
on the violent acts for which the
youths had allegedly been arrested.
The September 18 E/ Sol did give
some concrete information on this. It
quoted Maria de Jesas Méndez Alvara-
do as saying: "We [she and "Ivan"|
have just gotten married — on August
28. I participated in three actions.
The raid on the shoe store, the drug-
store, and the bakery."

The testimony of the nine youths
on their "contacts,” etc., varied. But
they all agreed about the treatment
they had received from the police.
"Both men and women, frightened by
the prospect of the long prison terms
awaiting them, have begun to talk
about 'brutal tortures,'” the conserva-
tive paper E[ Universal wrote Septem-
ber 18.

Despite such sneers, it seemed clear
from the report in El Dia of September
18 that the youths faced their ques-
tioners with considerable courage. "If
only we were like the Tupamaros,”
one was quoted as saying. "They are
well organized and strong." Another
said: "In prison we will have time
to think about new tactics of armed
struggle.” a

He Expects to Star in It

One of Nguyen Van Thieu's favorite
entertainments, according to the October

3 New York Times, is watching an Amer-

ican television program called "Mission
Impossible."

Intercontinental Press



In Visit to Belgrade

K"Brezhnev Denies '‘Brezhnev Doctrine'’

Four days of talks between Soviet
Communist party boss Leonid Brezh-
nev and President Tito of Yugoslavia
concluded September 25 with a com-
muniqué acknowledging —at least in
words — the right of the Yugoslav par-
ty to choose its own method of "build-
ing socialism."”

"The methods of building socialism,"
the declaration said, "which express
the experiences and characteristics of
development in various countries, are
the affair of the people and working
class of these countries and should
not conflict with each other."”

The communiqué also reaffirmed the
"principles expressed in the Belgrade
Declaration of 1955." That document,
signed by Tito and Nikita Khru-
shchev, stated that "questions of inter-
nal reorganization or differences of so-
cial systems and of different forms of
Socialist development are solely the
concern of the individual countries.”

These verbal concessions represent-
ed the price the Kremlin bureaucracy
was willing to pay in order to ac-
complish two goals—the calling of
a "European security conference” and
the undercutting of expanded Chinese
diplomatic influence in the Balkans.

On the first point, a Yugoslav ob-
server quoted by Alfred Friendly Jr. in

Keep your files of Intercontinental Press
complete and up-to-date. Missing issues
for the current year may be ordered
by sending 50c per copy. Write for
information about previous years.

Intercontinental Press
P.O.Box 116
Village P.O. Station

New York, N.Y. 10014

October 11, 1971

David, in Direct From Cuba

BREZHNEV: Undisturbed by "slanderous
publications' produced in Moscow.

the September 23 New York Times
commented: "You cannot have détente
in Europe and war in the Balkans."
The second was symbolized by the ab-
sence of Chinese diplomats at the Sep-
tember 22 reception for Brezhnev.

Brezhnev chose the latter occasion
to attempt to quiet Yugoslav fears
that "normalization"” of relations be-
tween the two countries might be ac-
complished in a manner similar to
that used in Czechoslovakia. The
Kremlin's top bureaucrat did not
renounce the infamous "Brezhnev doc-
trine," which was the Soviet bureau-
cracy's ideological defense of the in-
vasion of Czechoslovakia. Instead,
Brezhnev denied that his sole contri-
bution to socialist theory even existed.

"We both know well," he said, "that
in the world different forces exist
which want to hinder such [improved]
development of our relations and
which strive to deepen all the differ-
ences and endeavor in this or that
way to divide us.

"They let circulate a so-called new
doctrine of limited sovereignty, spread
rumors of Soviet armies which alleg-

edly are prepared to move into the
Balkans and many other fairy tales.
They assert that Yugoslavia is alleg-
edly a gray zone, and that she al-
legedly goes to the West and so on.
I think we should not take time to
deny all these slanderous publica-
tions. . . ."

If one had nothing to judge from
except Brezhnev's speech, the invasion
of Czechoslovakia would have to be
dismissed as the invention of provoc-
ateurs. As for those "slanderous pub-
lications,” Brezhnev did well not to
list any by ndme. In the dispatch
quoted above, Friendly described a
publication that it could have been
quite embarrassing to mention.

This was a book published in Mos-
cow this summer, written by Sergei
Trapeznikov, head of the Soviet Com-
munist party Central Committee's
department of science and higher edu-
cation.

"Writing about Yugoslavia, the au-
thor called it 'a rightrevisionist
bridgehead established by world
imperialism within the Socialist camp.’
He also blamed Yugoslavia for 'dis-
ruptive activity’ in Hungary and
Czechoslovakia."

A polite host, Tito appears not to
have mentioned Trapeznikov's book,
which presumably falls outside the
communiqué's pledge that press,
radio, and television in the two coun-
tries will devote themselves to
"strengthening mutual respect and
friendship” by means of "objective and
well-intentioned" reporting.

This point alone may have made
the declaration an overall gain for
the Kremlin bureaucrats. While their
vaguely worded promise to respect
Yugoslav independence is as reliable
as Brezhnev's public memory of the
Czechoslovakia invasion, Tito has al-
ready moved to comply with the
pledge on the press. Even before
Brezhnev's arrival in Belgrade, the
Tito government had banned several
publications for taking too hostile an
attitude toward the Soviet bureaucrats.

War Is Hell, But Peace Is Expensive

A September 15 bombing of a Saigon
nightclub was described by cops as a
National Liberation Fron{ "terrorist” at-
tack. But the New York Times reported
that many people said the bomb was
set by South Vietnamese soldiers because
the joint's proprietor missed his protec-
tion payment.

861



In Response to Banning of Student Journal

Fiio

A ‘Hot Autumn’ in Store for Tito?

By C. Malagnou

On Monday, August 23, the issue
dated August 24 of the Belgrade uni-
versity paper Student was banned by
a court in the Yugoslav capital. Tan-
jug [the Yugoslav press agency] an-
nounced that the ban was imposed
in response to the "dissemination of
false reports and statements apt to
provoke unrest among citizens."

Customarily, Student is not pub-
lished during the vacation period. Its
editorial board decided to put out a
special issue as a result of a series of
administrative measures taken against
several publications and a film. Pub-
lished in advance of the official date,
August 24, the paper got a fairly
broad circulation. Since precensorship
does not exist in Yugoslavia, the ju-
dicial authorities as a general rule
cannot move against a publication
until it has come off the presses.

Since its editors were certain that
such a measure would be taken, they
had the words "Banned Special Issue”
superimposed over the title.

The context of the issue explains
the dramatic title. It is in fact entirely

Right Wing Escalates Terror

i o

devoted to publications recently
banned; the editorial, moreover, was
headed "Facing a Prolonged Period
of Censorship.”

Among the publications banned was
first of all issue number 3/4 of the
magazine Praxis, published in Za-
greb by dissident philosophers! This
issue contained an article by Milan
Kangrga on what the author called
the ideology of the new "Yugoslav
middle class,” as well as articles by
N. Popov (the author of a notable
study of the strikes in Yugoslavia,
which was published in the January
and September 1971 issues of Qua-
triéme Internationale), and by Rudi
Supek and Zagorka Pesic-Golubovic.

The August 24 issue of Student car-
ried an article by Professor Gajo Pet-

~ rovic, editor in chief of Praxis, on this

subject.

Second on the list was the book Jun-
Lipanj 1968 — Dokumenti [Documents
of the June-July 1968 Movement],
which dealt with the strike that oc-
curred in the universities in these two

Mk

Three Reported Kidnapped in Argentina

Three Argentinian leftists were ap-
parently kidnapped by right-wing ter-
rorists on September 24, according
to an Associated Press dispatch from
Buenos Aires printed in the New York
daily E! Diario of September 26.

One of those kidnapped was re-
portedly Luis Enrique Pujals, a twen-
ty-nine-year-old law student said to
be wanted by the police because of
his alleged membership in the Peo-
ple's Revolutionary Army (Ejército
Revolucionario del Pueblo— ERP).
The other two victims have not yet
been identified.

"Pujals's wife said she feared the
same thing would happen to her hus-
band as Dbefell the student Pablo
Maestre, his wife Nidia Nisetich de

862

Maestre, attorney Néstor Martins, and
the latter's client, Nildo Zenteno," AP

reported.
"All of them were apparently kid-
napped by armed individuals.

Maestre's body turned up two months
ago, but there has been no sign of
the others, who are feared dead. Vari-
ous sources charged that they had
been captured by ultrarightist orga-
nizations cooperating with the police
in the antiterrorist [sic] struggle, al-
though this could not be confirmed.”

Pujals's wife told the press she had
been phoned by an anonymous caller
who said her husband was in the
custody of the Federal Police. The
police, however, denied any knowl-
edge of the victim's whereabouts. [J

months —a strike that shook all of
Yugoslavia because of the radical na-
ture of its demands.* (These demands
were reprinted in the banned issue of
Student. ) '

Third was the Anali Pravnog Fakul-
teta Beogradu [Chronicle of the Bel-
grade Law School], a more austere
journal that nevertheless published a
special issue containing a profound,
critical study of the amendments to
the Yugoslav constitution adopted last
June.

Student also noted the ban on the
Belgrade magazine Kultura after it
published an essay on the religion of
the Russian émigré philosopher Ber-
dyaev. The court that issued the ban
referred to the possibility that this pub-
lication could affect relations between
Yugoslavia and the USSR (at the time
Tito was preparing to welcome Brezh-
nev to Belgrade).

Finally, several pages of Student
were devoted to the film of the Yugo-
slav avant-garde producer Dusan Ma-
kavejov, "W. R., or the Mystery of the
Orga(ni)sm,” a film inspired by the
life of the psychoanalyst Wilhelm
Reich. One of the scenes in the movie
showed a nude actor under a picture
of Lenin. Rather paradoxically, the
charge was made that this film was
harmful to public morals, when frank-
ly pornographic publications areflour-
ishing in Yugoslavia.

It is likely that these bans will not
fail to produce reactions, and reactions
within the bureaucracy itself. Thus,
shortly after the ban against Student,
the Serbian Central Committee of the
League of Yugoslav Communists is-
sued a statement opposing these ad-
ministrative measures. And on Sep-
tember 14, the Supreme Court of Ser-
bia lifted the ban against Kultura.

Furthermore, there is increasing talk
that the Croat nationalists, who have
won a majority in the student union
at the University of Zagreb, will ini-
tiate a strike at this schoolwhen classes
resume. This action will be resorted to,
it is said, unless the decrees are re-
scinded which expelled Sime Djodan
and Marko Veselica from the League
of Communists for a nationalist right
deviation.

It seems possible now that Yugo-
slavia may be in for a"hot autumn.” O

*See "40,000 Belgrade University Stu-

dents Win Demands After Eight-Day Sit-

in," in Intercontinental Press, June 24,
1968, p. 586. — IP

Intercontinental Press



Two Articles From Banned Yugoslav Journal

k/ The two articles below appeared in the August 24 issue
of the banned Belgrade University publication Student.
The first, by the journal's editors, explains the reasons

for the "banned special issue.”

The author of the second article, Gajo Petrovic, is the
editor of Praxis, a philosophical magazine widely circu-

in the country.

lated in academic circles both in Yugoslavia and abroad.
He is also one of the most well known left philosophers

The translation is by Intercontinental Press. Emphasis
in the articles is reproduced as it occurred in the originals.

Facing a Prolonged Period of Censorship

Our intention was to compile in this
issue all the material on the banned
papers, periodicals, films, etc. In re-
cent months, at least, we have seen
that this job must be done quickly, be-
cause the number of banned publica-
tions is increasing day by day.

There is, of course, the possibility
that this series of bans cannot be halt-
ed in the foreseeable future. This cen-
sorship may last for the whole period
ahead. But even if this does not prove
to be the case, the bans will put their
mark on these times. Such censorship
is the principal and best achievement
of our "democratic and self-managing”
bureaucracy.! It is a greater accom-
plishment, after all, than producing
the economic crisis that is beginning
to become a normal way of life for
our country, a greater accomplishment
than sending what will soon be mil-
lions of workers abroad, than the at-

1. "Self-management,” which is supposed
to mean self-government of the producers,
is the official program of the Yugoslav
party and state. — IP

tempt to divide the working class and
the Savez Komunista? into an infinite
number of fragments.

There is no system to the applica-
tion of these bans. Everything is be-
ing  prohibited —from left-oriented
Marxist works to nationalism. There
is a difference, however, in that Marx-
ist thought has long since come under
attack. It is almost impossible to pene-
trate the logic involved in the bans
decreed by the state attorneys and the
courts, as well as the threats made
daily against us "long-winded ideo-
logues." These statements brand all
kinds of people as foes of our system
— pro-Soviets and the "New Left," fol-
lowers of Rankovic® and separatists,
Djilasites and the Praxis group, na-

2. Savez Komunista, or League of Com-
munists, was the name given to the Yugo-
slav Communist party to distinguish it
from the other Stalinist parties in Eastern
Europe. — IP

3. The ultra-Stalinist former head of the
secret police. — IP

A Preliminary Inquiry Into the Ban on

By Gajo Petrovic

The questions you have put to me
are very interesting. But it would re-
quire an extensive discussion, if not
an entire book to answer them ade-
quately. To do this job properly I
would need plenty of time. And, as
you know, I have only part of a
day at my disposal.

. Leaving aside all the questions

ibout censorship in general, I want
to say a few things about the August

October 11, 1971

10, 1971, ruling of the Sisak district
prosecutor's office. This decision
placed a preliminary ban on the dis-
tribution of some issues of Praxis.
As for the ruling of the district court
in Sisak, which was announced oral-
ly yesterday [August 16, 1971], 1
would not like to comment on it this
evening because I do not know wheth-
er this verdict. has since been formulat-
ed in writing. In any case, [ have not

tionalists, pseudoradicals, extremists,
liberals, etc.

While not fully agreeing necessarily
with all of these specific articles or the
orientation of the journals in which
they have been published, we must
raise our voice in protest. We are
against censorship in principle.

We must, of course, say something
more about those articles (and works)
based on clearly Marxist historical
positions which have been banned and
judged (who knows by what means)
to be in essence "hostile” to our sys-
tem.

Finally, must we not ask ourselves
if those who raise these accusations
may not be right? Perhaps these writ-
ings do represent hostile activity. But
hostile to whom and to what? Don't
we have to speak out frankly and ex-
press our hostility to all those who
think that they are "assuring” revolu-
tionary socialist continuity by these
constant bans?

Aren't these bureaucrats and their
"long-winded ideologues" of progress
right? Aren't we really their enemies?

‘Praxis’

seen this document. I am all the more
reluctant to comment on the resolu-
tion of this case because, on the basis
of possible objections, it might be ap-
pealed to the Vrhovni Sud [Supreme
Court].

Since this "ruling” of the Sisak Dis-
trict Prosecutor's Office fills twenty-
two pages, I cannot study its basic
principles or undertake an analysis
of the document as a whole. I just

863



want to examine the arguments the
prosecutor used to substantiate the
charge that some collaborators of
Praxis spread "false, distorted, and
provocative statements inciting unrest
among citizens and the public order
and peace." I would like to point out
by the way that the prosecutor meant
to say that these writers "endangered
the public order and peace” because,
as can be gathered from Article 52
of the law on the press and other
mass media, what is prohibited is not
"inciting the public order and peace"
but endangering them.

The Sisak prosecutor concluded his
case this way:

"We can see how grossly he has
distorted the prevailing situation in
Yugoslavia (the prosecutor was refer-
ring to Milan Kangrga— G.P. [Gajo
Petrovic]) in his attempt to create con-
fusion and unrest among the workers,
as well as among all the citizens of
Yugoslavia, by looking at the asser-
tion he makes in footnote 11 at the
bottom of page 440." The prosecutor
quoted this passage:

"Since we 'can no longer' speak of
a Yugoslav working class (because
that is a 'unitary' or 'unity-class' po-
sition!), or of a working class of Yugo-
slavia (as a whole), but only of 'na-
tional classes of Yugoslavia' (in the
plural), inasmuch as the immediate,
actual, and historical interest of these
classes (of Slovenia, Croatia, Serbia,
etc.) are not in essence identical (in
comparison to the Yugoslav middle
classes, the bureaucracies and technoc-
racies, which cooperate very nicely),
then, according to this theory, by the
political criterion of the existing six
national republics and other admin-
istrative divisions, we would of course
have 6 (six) working classes and 2
(two) working 'classlets' (in the au-
tonomous provinces of Kosova and
Vojvodine). For every new republic
or autonomous province there would
be one more working class or 'class-
let." This question, moreover, would
be decided on a political basis (that
is, of course, by the 'free agreement
of self-managing units' or among the
middle classes and bureaucr acies).

"Moreover, here also we must be
consistent. If in fact we have not one
but six or eight working classes in
Yugoslavia, then, according to this
theory there must be six or eight
Leagues of Communists [Savez Komu-
nista], which would mean that we
have, or should have, a multiparty
system!? Mightn't this paradox be re-

864

solvable only if what were meant were
six or eight middle (bourgeois) class-
es? Then this concept would have
some historical basis. Perhaps we
should change the name.”

Then the prosecutor went on to say:

"By these statements in the banned
issue of Praxis, this author meant to
attack our entire policy of socialist
development and to do so by means
of false and unsupported assertions,
which thus promoted confusion and

JOSIP BROZ TITO

unrest on the part of the citizens and
even inspiration to definite actions
which would disturb the public order
and peace.

"The number of falsehoods and half-
truths in issue 3/4 of Praxis make
the entire magazine suspect.

"Therefore, the provisions of the law
require banning the distribution of the
aforesaid issues of Praxis."

The statement was signed: "Okruzni
Javni Tuzilac [District Prosecutor] Vin-
ko Copkovic." (See "Decisions of the
Sisak District Prosecutor's office," KTR
247/1971, August 19, 1971, pp. 21-
22.)

The quoted section, as will be seen,
contains (1) one of the points the
prosecutor's argument should have

proved, and (2) his categorical and
final judgment.

The point noted here is not just one
among many. There are many
grounds for concluding that the dis-
trict prosecutor attributed special sig-
nificance and importance to this point
as evidence in his case. The speech I
quoted begins with the words "how
grossly he distorts" ["Koliko neistinito
izvrce"] and these words indicate that
the following is not just an ordinary
"distortion” but a particularly great
distortion. On the other hand, after
introducing this quote from Kangrga,
the prosecutor does not make any at-
tempt to demonstrate and prove the
extent of the distortion in the cited
footnote but immediately proceeds to
a general conclusion about all the
places cited: "These statements in the
aforesaid issues of Praxis..." etc.
Therefore, we must conclude that the
exceptional falsity of the passages
quoted from Kangrga and their intent
"to create confusion and unrest among
the workers as well as all the citizens
of Yugoslavia” are so evident as not
to require any specific proof.

I myself do not find the falseness of
Kangrga's statements very frighten-
ing, nor is his megalomaniac intent
(to create confusion and unrest among
all the citizens of Yugoslavia) evident
to me. But my subjective doubt does
not prove anything. Perhaps the pros-
ecutor had a clear insight into the
matter and we who are not so sharp-
eyed should try a little harder to find
in the text what was so easily per-
ceived by Copkovic. Since the pros-
ecutor in no way indicated where we
should look for the falseness and dan-
gerous intent in Kangrga's article, we
must try to understand and evaluate
what this author says.

What is Kangrga discussing in the
quoted passage? What thesis is he put-
ting forth? What view is he arguing
against?

In the quoted section Kangrga takes
up the question of whether we can
speak of a Yugoslav working class,
that is, of a working class of Yugo-
slavia (as a whole) or whether we
can only speak of working classes of
Yugoslavia (in the plural). In this, it
is clear that Kangrga is defending the
view that we can speak of a working
class of Yugoslavia, or a Yugoslav
working class as a whole, and that
he rejects the judgment that such a
view can be considered a "unitary” o~
"unitary-class” position. \

Kangrga's main argument for the

Intercontinental Press



/

-

view he is defending is evident from
the part of the above text where he
condemns the supporters of the con-
trary thesis for holding that "the direct,
actual, and historical interest of these
classes (of Slovenia, Croatia, Serbia,
etc.) are not in essence identical.”
Kangrga therefore considers that the
immediate, actual, and historical in-
terest of the working class of Slovenia,
Croatia, and -Serbia, etc. is "in essence
identical." And in this he sees an argu-
ment for the existence of one Yugoslav
working class.

Defending his view firmly, Kangrga
does not fall into any extreme, crude
version which would exclude differ-
ences within the Yugoslav working
class. By the way he employs the
terms "Yugoslav working class" and
"working class of Yugoslavia,” we can
conclude that he accepts both and does
not insist on one as opposed to the
other. And from the fact that he po-
lemicizes sharply against the idea that
we can speak "only” of national work-
ing classes of Yugoslavia in the plu-
ral, we can say that he would be op-
posed to speaking in the plural about
working classes of Slovenia, Croatia,
Serbia, etc., on the grounds that he
recognizes the "in essence identical” in-
terest of these classes, which in spite
of specific differences, makes them one
working class of Yugoslavia, one so-
cial class which is not just the mechan-
ical aggregate of the working classes
of separate nations or republics but a
whole bound together by an essential-
ly identical interest.

Trying to present his position on
the existence of a working class of
Yugoslavia more effectively, Kangrga
indicated precisely the implications of
the opposing view that there are only
national working classes in Yugo-
slavia. One of these implications is
that we would "have 6 (six) working
classes and 2 (two) working 'class-
lets' (in the autonomous provinces of
Kosova and Vojvodine)." A second is
that we would have "six or eight
Leagues of Communists." A third is
that there could not be real working
classes or real Leagues of Commu-
nists but "six or eight middle (bour-
geois) classes and their parties." A
fourth implication would be that this
terminology would not be adequate
and that "the name" would have to
be changed.

Is there any validity to Kangrga's
arguments? Is there any truth in his

< thesis? In my opinion his arguments

re convincing, and his view essential-
ly correct. By this I do not claim that

October 11, 1971

he said everything about this question
that could be said, that his position
could not be made more explicit, or
his arguments more complete and pre-
cise. But, of course, Kangrga himself
did not propose to solve the whole
question in a footnote. In my opinion
we should not be surprised that in
one footnote of exactly twenty lines
Kangrga did not definitively solve the
whole complex national-class question
in Yugoslavia. Rather we should won-
der at the fact that in so little space
he managed to say so much, going
right to the heart of one of the most
immediate problems in our theoreti-
cal discussions.

The prosecutor's appreciation of this
footnote was, nonetheless, fundamen-
tally different. He introduced itbecause
he considered that this text in some
way proved at least something of his
basic thesis— of the charge that he
raised in his ruling and in his pre
sentation of the case. It would be very
interesting to know which charge the
prosecutor thought Kangrga proved
or illustrated in this text. Since the
prosecutor offered us no hint, perhaps
we will be permitted to ask the fol-
lowing questions.

Why and how does the argument for
the existence of a working class of
Yugoslavia "present in an incorrect
way the role of the proletariat and the
KPJ [Komunisticka Partija Yugoslav-
jje— Communist party of Yugoslavia]
and its leadership in organizing and
directing the national liberation strug-
gle of the Yugoslav peoples in the
period 1941-45"?

How and why does the view that
there is a working class of Yugo-
slavia "negate in a grossly false way
the existence of socialist relations in
society — in particular the development
of workers' self-management, the exis-
tence, position and role of the working
class in Yugoslavia and of the Savez
Komunista Jugoslavije and its leader-
ship, as well as of other social and
political organizations active in the
postwar development”?

Why and how does the view that
there is one Yugoslav working class
assert "that riots, strikes by workers,
and strikes and demonstrations by
students and left intellectuals are the
only actions possible in our country
that can have a Communist charac-
ter and thus—in violation of the con-
stitution of the Yugoslav Federation
and the program of the SKJ—incite
citizens to commit such acts"?

Why and how does the view that
there is one working class in Yugo-

slavia belittle "the positive social
changes in the Yugoslav Federation
which in particular were incorporated
into the constitutional amendments"?

Why and how does the view that
there is one working class in Yugo-
slavia "make false, distorted, and pro-
vocative assertions inciting unrest
among citizens and (endangering—
G.P.) the public peace and order as
defined by Article 52, paragraphs 1
and 2 of the Law on the Press and
Other Media of Information"?

And finally why and how can the
claim that there is one working class
in Yugoslavia be characterized as one
of those theses which "seek to attack
our entire policy of socialist develop-
ment and to do so by means of false
and unsupported assertions, and thus
promoted confusion and unrest on the
part of citizens and even inspiration
to definite actions which would dis-
turb the public order and peace”?

The prosecutor did not deem it nec-
essary to answer any of these ques-
tions. It did not seem necessary to
him to try to show the connection
between the thesis put forward by
Kangrga and his accusations. But if
the prosecutor did not try to show
this connection, that does not mean
that it doesn't exist.

It may be that Kangrga's thesis
only seems to disprove the prosecu-
tor's accusations but in reality con-
firms them. Perhaps if we made a
certain effort we might discover the
link that the prosecutor stated firmly
exists but for which he failed to pro-
duce any arguments. Let us consider
the question in the following way:

Kangrga's argument for the exis-
tence of one Yugoslav working class
is not in itself false, or distorted, or
provocative. To the contrary, it is
true, correct, and progressive. How-
ever, this correct thesis is generally ac-
cepted in our country and not under
attack from anyone. Thus, the very
fact that Kangrga gives special em-
phasis to it and defends it in his own
peculiar way (with abundant use of
quotation marks, parentheses, question
marks, and exclamation points) sug-
gests an untruth about our reality.
His aggressive presentation of this
view suggests that it is either com-
pletely unaccepted or at least much
disputed. So, that is the deceitful dis-
tortion and provocative claim indirect-
ly suggested and even partly directly
stated by Kangrga! Doesn't Kangrga
say outright that "we 'can no longer’
speak of a Yugoslav working class"?

If the prosecutor wanted to follow

865



this line of reasoning, then, obviously
there would be some logic to his case.
The only thing is that this argument
contains some "small" illusions. Kang-
rga did not write simply that we can
no longer speak about a Yugoslav
working class. He put the words "can
no longer" in quotes. Thus, what he is
saying is not that we cannot talk about
a Yugoslav working class any more
(Kangrga himself is able to discuss
such a category), but that there are
concepts or theories according to which
"we can no longer" speak of a Yugo-
slav working class. What Kangrga is
referring to are theories or ideas striv-
ing to win acceptance, and not anh ac-
complished fact. This is shown by the
quotation marks setting off the clause.
Kangrga does not say: "Since we can
no longer . . . we have six working
classes and two 'classlets' in Yugo-
slavia." He says: "Since we 'can no
longer' speak of a Yugoslav working
class . . . then, according to this the-
ory, we would have . . ."

In the footnote in question, both in
the phrase quoted above and in others,
Kangrga makes extensive use of con-
ditional and future constructions. Let
me cite a few: "For every new . ..
there would be . .."; "this question,
moreover, would be . . ."; "if in fact
we do not have one . .."; "only if7;
"it would then be still as if," etc. These
conditional constructions clearly show
that what Kangrga is doing is draw-
ing the implications of positions he is
refuting. He is not presenting his own
theses or describing a social system.
It would be "stretching things a little"
if Kangrga's polemic against theses
he finds unacceptable were interpreted
to mean that these views had won out
and that in accordance with them na-
tional working classes had formed and
national parties which had become
bourgeois under another name!

But, on the other hand, someone
might say that if, in stressing the the-
sis that there is one Yugoslav work-
ing class, Kangrga does not say that
this view is definitively rejected and dis-
missed, he suggests that it is disputed.
And in this way, such a person might
hold that the author is spreading false
and distorted claims and inciting un-
rest among citizens.

Such an argument for banning
Kangrga's article might seem almost
acceptable to some. But before we ac-
cept it, we must ask two more ques-
tions.

First: Was it Kangrga who started
the discussion about the existence of

866

a Yugoslav working class? Hadn't
others begun to question the existence
of one working class of Yugoslavia
rather loudly and aggressively at the
very time he was preparing and writ-
ing his article? Have our memories
really become so short that I need
to note these noisy and aggressive
attacks specifically?

Second: Was Kangrga the only one
who reacted temperamentally to these
attempts to deny the existence of a
Yugoslav working class? Was Kang-
rga the only one who felt a need for
the working class to fight for its
rights? If some memories have really
failed so badly, let me offer one quo-
tation. At the very time the issue in
question of Praxis was being distribut-
ed, on July 7, 1971, the Zagreb daily
Vjesnik published the following speech:
"In general, I think that the question
of selfmanagement is not given
enough attention in Yugoslav plants
and that much remains to be done.
In some places, moreover, self-man-
agement is stagnating. Here you
should have been among those who
have achieved concrete results. I do
not say this only on the basis of what
I have heard about you here but be-
cause technocracy assumes a great
scope in our country and represents
a danger to self-management. We must
all strive to get the working class to
exercise its rights in fact and fight
hard to attain them." And a little fur-
ther on: "I would like to say here,
not about you but to you, that in
some republics nationalist deviations
have spread gradually to the working
class. Censuses of national origin
have been carried out and some have
been told that they cannot work in
this or that place. This sort of thing
threatens the unity of our working
class. I am firmly opposed to this
and we must all work together and
struggle against such harmful and
dangerous phenomena. Workers must
stand together in the entire country,
regardless of whether they belong to
the larger or smaller nationalities. No
matter what nationality he belongs
to, a worker is a worker. He belongs
to the working class." *

The concept of working-class unity
is expressed in a more radical way
here than in Kangrga's article. The
failings of self-fmanagement and the
dangers that threaten it are expressed

* Petrovic is apparently citing a speech
by Joseph Broz Tito, the president of the
Yugoslav Federation. — IP

more dramatically than in Kangrga's
article. However, the Zagreb prosecu-
tor did not issue a preliminary ban
on the distribution of Vjesnik. The
same speech was also published in
Borba, Politika, and many other dai-
ly newspapers. No public prosecutor
demanded that it be banned. Nor did
the Sisak public prosecutor.

Maybe the prosecutor reasoned more
or less this way (I am not saying that
he must have thought this way but,
baffled as I am by his silence on the
decisive question, I am only guessing,
testing various hypotheses in the hope
that I can come near the mark). When
the president of the republic warned
of "dangers to self-management” and
stressed the unity of the working class,
that was positive, that mobilized the
people for struggle. When Kangrga de-
nounced these dangers, when he
stressed that there is one working class
in Yugoslavia, it was incitement to un-
rest among citizens and inspiration to
"definite actions which would disturb
the public order and peace."

In any case, I am far from this
line of thinking and I am not inclined
to attribute it to the prosecutor. But
what line of reasoning should I at-
tribute to him? The prosecutor is sim-
ply silent as to how Kangrga's foot-
note supports his accusation, and all
my attempts to discover this connec-
tion or nexus have been unsuccessful.
In connection with this, there are two
possibilities. Either we are faced with
a very complicated and hard to com-
prehend line of thought, or the pros-
ecutor erred in this case. I hope that
the second hypothesis, which I myself
incline towards, will not incite unrest
among citizens! No one after all is
infallible, and even the public pros-
ecutor in Sisak may make an occa-
sional mistake. Taken by itself, one
mistake need not mean very much.
Is the case with Kangrga's footnote
one of these minor errors, or has the
prosecutor produced less evidence
against Kangrga than he has against
himself as an officer of the law?

Distribution of the double issue of
Praxis with the incriminating article
by Kangrga was completed on July
6, 1971, and the required copies were
supplied to the prosecutor's office on
June 25, 1971. The head of the print-
shop that did this work testified to
this in the public trial in Sisak. He
said, further, that he had the neces-
sary documentation on the dates. Tk
public prosecutor did not ask to s\_/
this evidence nor did he try to chal-

Intercontinental Press



lenge it. This would mean that the
prosecutor was able to ban the dou-
ble issue containing "the false, distort-

ed, and provocative statements incit-
ing unrest among citizens" immediate-
ly after the printshop began distribut-
ing it. Why didn't he do this? Why
was this double number banned only
five weeks after it had been distributed
and almost seven weeks after copies
of it had been sent to the prosecutor
for inspection?

One theoretical possibility (I stress,
a purely theoretical one) would be
that the prosecutor wanted "unrest
among citizens" and "definite acts," in
order to participate in them himself.
A second theoretical possibility is that
the prosecutor wanted such results so
that there would be grounds for taking
measures against the editors and the
citizens incited to unrest. We must firm-
ly reject both hypotheses— out of sim-
ple human trust in the prosecutor and
those who named him to his post.
But in this case, how can we explain
the prosecutor's action?

Perhaps the prosecutor did not firm-
ly believe that the texts could incite
unrest among citizens and wanted to
test his supposition in practice. But
if this was the reason for the delay
in applying a preliminary ban, would
it not be natural to expect that after
a five-week test the judge would defin-
itively abandon his original intention?
For all practical purposes the double
issue was sold out and read without
causing any unrest among citizens.
Or our press whitewashed some in-
cidents of such unrest. Or the prose-
cutor in the trial at Sisak could have
produced some example of such un-
rest from some other source. Accord-
ing to the information available to the
editors of Praxis, the readers received
this issue with interest, satisfaction,
and tranquility, to some extent, even
with relief. Wasn't it, in fact, only the
decision to impose a preliminary ban
on the double issue that created unrest
among the public?

The prosecutor in any case was not
guided by a desire to arouse unrest
among citizens. But what then led the
prosecutor to place such a belated
preliminary ban on the distribution
of a double issue which in the mean-
time had been sold out and thorough-
ly read?

I do not consider our society's laws
providing for preliminary or perma-

‘ jnent bans on periodical publications

either perfect or unassailable. Like ev-
erything else, they are subject to anal-

October 11, 1971

ysis, criticism, and change. But on
this occasion, I did not want to take
up these laws, or the philosophical
and sociological problem of censor-
ship in general. I only wanted to make
a partial examination of the justness
of one act of preliminary censorship
from the standpoint of the existing
provisions of the law. The philosoph-
ical and sociological meaning of this
act remains unexplained. But it seemed
to me that at this time it is not an

unimportant question. Can the prelim-
inary ban on Praris be defended from
the standpoint of law and justice? Is
there anyone who could explain this
ban somewhat more successfully than
the district public prosecutor in Sisak?

P.S. In this article I said nothing
about the preliminary ban on the col-
lection- Jun-Lipanj 1968. 1 hope to
say something about this in another
article.

Annasoltan Kekilova a Recent Victim

More Soviet Prisoners in Mental Hospitals

The internment of Soviet dissidents
in psychiatric institutions has in-
creased markedly over the past two
years, the Ninth World Congress of
Amnesty International was told Sep-
tember 26.

According to the September 27 Los
Angeles Times, "Peter Reddaway, lec-
turer in political science at the London
School of Economics, told a confer-
ence working group on Eastern Eu-
rope that the number of known de-
tainees was now nearly 40, while the
true figure was probably nearer 200.
This compared with only one or two
such cases known in 1969.

"'"Most of these people have been
arrested for political offenses like dis-
tributing political pamphlets or orga-
nizing protests against political trials,
and all the evidence we have suggests
that they are not ill," he said.”

The article continued: "Reddaway
said dissenters feared internment in
a psychiatric hospital much more than
being sent to a labor camp, since in-
mates were put among genuinely de-
ranged and sometimes violent pa-
tients, and often subjected to forced
injections."

The most recent case of a dissident
being interned reported in the Western
press is that of Annasoltan Kekilova,
a young woman poet from the Turk-
men Republic in Central Soviet Asia.
Theodore Shabad, in a September 27
Moscow dispatch to the New York
Times, cited reports that the poet was
forcibly taken by ambulance from her
home in a suburb of the Turkmen
capital of Ashkabad on August 26.

The internment became known after
a petition from her mother to the Com-

munist party's Central Committee in
Moscow, vouching for her daughter's
sanity, was made available to Western
reporters.

In her petition, the mother said that
Kekilova, "unable to reconcile herself
to the shortcomings in our republic,
criticized them directly and openly in
a letter to the Central Committee and
in a second letter to the party's 24th
Congress," which met in April.

Following these protests to the Mos-
cow bureaucrats, the poet began to
be persecuted by local party officials:
"She was forced to quit her job," the
mother wrote, "even though she had
me, her old mother, and a young
child as her dependents. She then de-
voted herself entirely to her poetry.
But another blow struck. The Turk-
men Central Committee's propaganda
department ordered her latest collec-
tion of verse removed from the print-
er."

It was at this point, having been
hounded out of her job and prevented
from earning anything from her
poems, that Kekilova applied for per-
mission to leave the Soviet Union.
This was considered proof of insanity
by the authorities, who then disp atched
an ambulance to take her to Ashka-
bad's psychiatric hospital. a0

It's Easy to Subscribe

For 26 issues send $7.50 with your
name and address to:

Intercontinental Press
P.O.Box 116
Village P.O. Station
New York, N.Y. 10014

867



Unions Call Three-Day General Strike

Growing Movement for Surinam Independence

[Recent developments in the Dutch
Latin-American colony of Surinam
were reported in the September 11 is-
sue of the Amsterdam liberal weekly
Vrij Nederland, developments which
passed apparently unnoticed by the
international press. The author of the
story was Eric Paérl, who was sent
to the area by the Dutch Surinam
Committee, Because of the lack
of news about Surinam, we have
translated the article for the sake of
the information it contains.]

* * *

This past week Surinam presented
a picture of turbulent development,
culminating in a call for a general
strike. Long before this, tensions had
been perceptible beneath the surface.
They were manifested in a number
of ways—by the rule-book strike in
the customs offices; by the arrest of
Keerveld, the editor of the Marxist-
Leninist paper De Rode Surinamer
[The Red Surinamese], and by the
irritation arising out of the visit of
a group of Dutch members of par-
liament.

This is the kind of response the
Dutch MPs got: A local paper wrote
cynically —"The Dutch are coming to
liberate Surinam."

The threat of a general strike some-
what overshadowed the tenth congress
of the PNR [Partij voor de National-
istische Republiek —Party for a Na-
tionalist Republic]. But this event was
also extremely important. It demon-
strated that it is really the Surinamese
themselves who are best able to lib-
erate their country. Conversely, it also
pointed up the fact that there are con-
servative forces in Surinam itself that
are fighting tooth and nail against
the inevitable approach of indepen-
dence.

On this point, the August 28 issue
of De Ware Tijd wrote:

"Every liberated person might ex-
pect that the last bulwark of resis-
tance to decolonization would be in
the metropolitan power. But in fact,
it seems to be found in the colony it-
self. Has this been arranged by an
all-powerful, divine jokester?"

868

On Wednesday, September 1, the
tenth congress of the PNR was opened
in Paramaribo by Robin Ravles. The
PNR is an opposition party in Suri-
nam. It has one seat in the provincial
assembly. Its chief objective is win-
ning immediate independence for Suri-
nam. Thus, the PNR is the only rev-
olutionary political party that has for
years pursued a consistently anti-
colonialist policy. Besides the PNR,
there are some extraparliamentary
groups whose presence is visible. They
take a clear left stand and their im-
portance in the long run should not
bé underestimated. The characteristic
thing is that several of these groups
have popped up in the recent period.
Their appearance indicates an increas-
ing polarization of political life
in Surinam.

First of all there is the SSU [Suri-
naamse Socialistische Unie — Surinam-
ese Socialist Union] led by Herren-
berg. This is a small socialist group
consisting of a few intellectuals who
split off from the PNR. It is said that
the SSU has slowly lost momentum
until it now has only four members,
who also make up its presidium.

Secondly there is the MLCS [Marx-
istisch-Leninistisch ~ Centrum  Suri-
name — Surinamese Marxist-Leninist
Center], a rapidly growing group.
Among other things, this organiza-
tion publishes the paper De Rode Suri-
namer. It has also drawn attention
to itself by some spectacular actions
(making an accusation of fraud
against a minister—an accusation
that proved to be true).

Other actions of the MLCS have
been the occupation of some minis-
tries in Paramaribo [the capital of
Surinam] and the taking over of a
radio station, from which the orga-
nization broadcast its own program
for an hour and a half. In contrast
to occupations of radio stations in
other underdeveloped countries, this
action received remarkably little at-
tention in the Dutch press.

Finally, there is the SSF [Surinaams
Studenten Front— Surinam Student
Front], which includes the militant stu-
dents at the (still small) University
of Paramaribo, together with teach-

ers and maintenance personnel at the
school.

One of the things the SSF has done
was to throw cold water on a pomp-
ous ceremony this spring installing
professors at the University of Para-
maribo. A student broke into the fes-
tivities saying that Surinam had a
greater need for creative leadership
in developing the country in the ser-
vice of the poverty-stricken Surinam-
ese people than it had for vain pro-
fessors imitating European pomp and
circumstance and seeking status.

The tenth congress of the PNR was
to give an evaluation of the party's
work over the past decade, with spe-
cial emphasis on analyzing the prog-
ress made in the Surinamese struggle
for independence. Of interest in this
connection was the statement that a
number of Dutch organizations sent
to the PNR congress.

In particular, the statement noted
that the fight for Surinamese indepen-
dence had to be waged primarily with-
in the country and that the support
of Dutch organizations (such as the
Suriname Comité — Surinam Commit-
tee) could only play a modest role by
comparison with the mass struggle of
the Surinamese trade unions. How-
ever, the statement said that the or-
ganizations in the "motherland” had
their own special task to perform, to
expose Dutch colonialism and com-
bat it in the Netherlands itself (this
statement was signed by ASVA, BWA,
FJG, Sjaloom, and the Suriname
Comité).

At first glance the situation in Suri-
nam resembles the one in 1969 when
an extensive strike-wave in Surinam
finally led to the fall of Pengel [the
strong-man premier at the time]. But
there are some new factors. For the
first time there is unity among all
four trade-union federations, the C47
led by Bruma, the PWO [Progressieve
Werknemers Organizatie — Progressive
Workers Organization]; the Moeder-
bond [Mother Union — the name giv-
en the leadership of the AVV, the Alge-
meen Verbond van Vakverenigingen,
or General Federation
Unions], which was Pengel's union;
and the CLO [Centrale van Lands-

Intercontinental Press

of Trade |



dienaren Organizatie — Federation of
Agricultural Workers]. Also, a new
“kjemphasis is being placed on the sol-

idarity of all workers, regardless of
race, standing, or union affiliation.

The following are the main com-
plaints of the unions in their conflict
with the government:

1. The unions want a new minister
of labor chosen from the ranks of
labor. The old minister, Biswamitre,
was dumped by the present govern-
ment. This post is now one of those
held by Premier Sedney, a new Pengel
in the making. At present Sedney
holds the position of chairman of the
Council of Ministers, as well as the
portfolios for public affairs and labor.

2. The contract recently concluded
with the U.S. Reynolds Aluminum
Company has aroused great unrest.
In tense meetings in the union ABO
building, Bruma denounced the con-
tract as a fraud against the people.
As in previous contracts with Ameri-
can aluminum concerns, Bruma said,
Surinamese interests were disregarded.

3. The unions complain that em-
ployers make a practice of firing
workers and then rehiring them at
much lower wages. Moreover, they
say, the government's price control
measures have had little or no effect.

4. The last straw was when the
courts issued an injunction against the
rule-book strike of customs workers.

The most impressive of the unions’
complaints are found in reports by
agricultural workers about bad con-
ditions on the plantations owned by
Dutch and American companies. In
particular, a representative of the ba-
nana plantation laborers (who work
for the United Fruit Company) point-
ed out that the pay for lifting a forty-
kilo cluster of bananas onto a cable
car is a quarter of a cent. In order
to earn five florins [3.62 florins equal
US$1], a worker has to lift 2,000
clusters of bananas.

When the banana plantations, which
were originally state-owned although
delivering their produce to the United
Fruit Company, were turned over to
private enterprise, the workers lost the
social benefits they had enjoyed as
state agricultural employees (among
other things, pensions). Although the
agricultural workers' claim to main-
tain their rights was upheld by the
courts, the government has so far
done nothing to enforce this decision.

Despite the provisions of the law,
the employers' associations and the

October 11, 1971

Trade Council stated in a letter to
the unions that they would not make
up the wages lost in strike action.
The impression that you get is that
the real pressure for a strike is com-
ing from the rank and file, and that
the union leaderships have been more
or less swept along by this sentiment.
In a clamorous meeting in the ABO
building, the fact that the strike was
only for three days came in for criti-
cism. The critics thought there should
be an all-out strike to bring down the
Sedney government. In particular,
you.could hear objections being raised
that Bruma wanted to keep too tight
a reign on the aspirations of the rank
and file, to restrict their demands to
realistic ones that could be accepted
by the government, a warning to the

At Zurich 'Unity’ Celebration

regime that it must finally take the
unions seriously.

So, one could not help but feel that
a part of the crowd felt frustrated as
they left the meeting where the strike
resolution was voted on. At this writ-
ing it would still be premature to as-
sess what the real result of this three-
day warning-strike, scheduled to be-
gin on Sunday at midnight, will be.

One thing, however, is clear. The
claim we once heard that Surinam
did not want independence and that
no real social struggle was going on
there has been exploded by the facts.
To the contrary, Surinam has been
drawn into a turbulent development
which must inevitably lead to inde-
pendence and the fall of the present
conservative regime. a

Pro-lrish Demonstrators Greet Heath

Zurich

On September 17, British Prime Min-
ister Edward Heath, French Foreign
Minister Maurice Schumann, and
high-ranking officials of the German,
Italian, and Swiss governments gath-
ered here to mark the twenty-fifth an-
niversary of a speech by Winston
Churchill. On that date in 1946, and
in this city, Churchill called for the
unification of Europe against a "new
tyranny" —1i.e., he called for unity of
the bourgeoisie against the threat of
anticapitalist revolution.

The recently formed Zurich branch
of the Ligue Marxiste Révolution-
naire [LMR — Revolutionary Marxist
League, a sympathizing organization
of the Fourth International] decided
to challenge this celebration of the
beginning of capitalist Europe's cold
war against the Soviet Union.

The LMR issued a leaflet counter-
posing a "United Socialist Europe of
all workers in the West and East" to
"Churchill's Western Europe of the
capitalists” and the "Eastern Europe
of the bureaucrats." The leaflet pointed
out that on the twenty-fifth anniver-
sary of Churchill's speech, capitalist
Europe had entered a money crisis
and the beginning of a trade war
of "everybody against everybody.”

During the night of September 16,
the city was covered with a thousand

posters showing the whole of Europe
in red. The posters carried the slo-
gans mentioned above and were
signed by the LMR and the Young
Socialists.

It was also decided to use the oc-
casion to protest the repression
in Northern Ireland. A peaceful pick-
et action, with banners and a distribu-
tion of leaflets, was planned. Slogans
adopted for the action were: "British
Troops Out of Ireland," "End Intern-
ment,” "Self-Determination for Ireland,”
and "With the IRA for a Socialist Ire-
land.”

The city council, anxious to defend
the "image" of the fortress of the
gnomes, prohibited the picketing and
sent hundreds of plainclothesmen to
mingle with the 3,000 bourgeois citi-
zens who stood in the square to hear
Heath and the other speakers.

When the picketers arrived, their
banners were snatched away, they
were roughed up by the cops, and
several were arrested. But the cops
were unable to prevent the demonstra-
tors from punctuating Heath's speech
with shouts of "Free Ireland.”

The action helped to bring the Irish
question to the attention of the Swiss
left and the wider public, and another
demonstration against the repression
in Northern Ireland is now being
planned. m|

869



From the 'Chronicle of Current Events’

Pyotr Yakir on the Fight for Socialist Democracy

[For three full years now, and go-
ing well into the fourth, the most
broadly representative publication of
the movement for socialist democracy
in the Soviet Union, the Chronicle
of Current Events, has continued to
come out every second month. The
nineteenth issue, dated April 30, 1971,
has only now become available to
us: unfortunately, clandestine condi-
tions seem to make the four-month
delay a not unusual occurrence. The
appearance of a twentieth issue, dated
June 30, 1971, has also been report-
ed, but we have not yet seen copies
of it.

[The regularity and continuity of
this samizdat publication, the contin-
ued appearance of oppositional orga-
nizations of various hues, the ongoing
struggles of oppressed national minor-
ities (a Chronicle is now coming out
in the Ukraine, and another one deal-
ing solely with the struggle of Soviet
Jews for the right to emigrate to Israel
—a reaction to the denial of national
and cultural rights by the Great Rus-
sian Kremlin bureaucracy)— all these
are a sure sign that the protest move-
ment in the USSR continues to rise.

[The Kremlin bosses and their po-
lice apparatus do not feel it is safe
now to resort to the kind of mass
arrests used under Stalin. Thus they
are unable to root out and expunge
the movement as a whole. Instead they
pick off outstanding individuals and
particular groups. Such victimizations,
however, tend in turn to arouse fur-
ther protests, while admittedly having
an intimidating effect on weaker or
more timid elements around the oppo-
sitional movement.

[The hardened caste of officials and
administrators who have usurped
power and privilege in the Soviet
workers state are obviously unsure
of themselves in the face of the grow-
ing politicalization of important sec-
tions of the population. They display
a peculiar inconsistency, a half-surly
hesitancy. It is as though they sense
a growing resentment over their bul-
lying tactics but are determined to
brazen through nevertheless.

[An interesting assessment of the cur-
rent stage of the movement for social-

870

ist democracy is given in the following
excerpts from Pyotr Yakir's Open Let-
ter of March 27, 1971, to the Twenty-
fourth Congress of the Soviet Com-
munist party. These excerpts appeared
in the listing of "New Samizdat Works"
ir the recently received issue No. 19
of the Chronicle. The translation, by
Intercontinental Press, has omitted on-
ly the last excerpt—a paragraph in
which Yakir lists eighteen prominent
political prisoners (including many in
psychiatric prison-hospitals) and re-
fers to "the many, many others." His
own freedom of the moment he de-
scribes as a "drop of good fortune"
in this sea of unhappy cases.

[The reason the KGB has not acted
against him in more decisive fashion
is, of course, that he is the son of
General Ion Yakir, one of the top
Red Army generals secretly tried and
shot by Stalin on the eve of World
War II. Steps against another Yakir
in 1971 might revive too many mem-
ories of the 1937 purge to be useful
to the heirs of Stalin.]

* * *

. .. In recent years a dangerous
tendency has made itself felt in the in-
ternal life of our country —toward a
revival of Stalinist methods of rule
and, in art and literature and in the
writing of history and personal mem-
oirs, toward a rehabilitation of Stalin
himself, one of the greatest criminals
of the twentieth century. It is under-
standable that such a development
suits the revenge-seeking Stalinists per-
fectly well. But isn't it also understand-
able and natural that it arouses the
protests of those who warmly wel-
comed the "liquidation of the conse-
quences of the personality cult"? Isn't
the alarm understandable that is felt
by the many thousands over whom
the shadow of that gloomy and cruel
fanatic rears itself once again? Such
alarm is felt by a very large part, if
not the overwhelming majority, of our
creative, scientific, and technical intel-
ligentsia, by thousands of members
of national minorities whose rights
were trampled upon under Stalin and

who still have not had them restored,
and by many other citizens of the So-
viet Union for whom the fate of the
nation is not a matter of indifference.

In the second half of the 1960s a
flood of letters, appeals, and declara-
tions —individual and collective, on
particular questions and on matters
in general— poured into the offices of
various party and government bodies.
The critical content of these documents
was in the great majority of cases
absolutely loyal. One would naturally
have expected that the leadership,
which has proclaimed to all the world
the complete and total "liquidation of
the consequences" [of Stalin's cult],
would explain reasonably and polite-
ly to its fellow citizens in what re-
spects their criticisms were justified
or unjustified.

Why, then, has the reply to criticism
been, in the best of cases, silence; and
at the worst—legal prosecution and
extrajudicial repression?

. . . Political prisoners have reap-
peared in the camps. In psychiatric
prison-hospitals once again we find
the "mentally incompetent,” for whom
the chief proof of "being cured” is the
abandonment of their beliefs and con-
victions. Public confessions are once
again demanded, and those who re-
fuse to recant (and sometimes even
those who do recant) are reduced in
rank, or discharged from their work,
or expelled from educational institu-
tions.

The selectiveness, the "discrimina-
tion" employed, in exercising repres-
sion (for one and the same "crime,"
one person is given a reprimand at
work, another is not bothered at all,
and a third gets several years in a
prison camp) only underscores the
arbitrariness and illegality of the re-
pressive measures.

What kind of method is it to reply
to criticism with persecution? Whom
does it serve? Is this the way to dem-
onstrate your correctness to your fel-
low citizens and to the world? Will a
monolithic ideological unity in our
society really be achieved in this way,
Why, this will only enlarge the num-
ber of the discontented, with no re-

Intercontinental Press

-



gard to how that discontent is to ex-
press itself.
Samizdat has appeared and stub-

K./bomly persists. Is this not a sign that

the spiritual needs of the society are
not being properly met? And is im-
prisonment for possession or produc-
tion of samizdat materials really go-
ing to quench this intellectual thirst?
Why is it that the Soviet film Andrei
Rublyov can be shown in France but
not in the Soviet Union? Why is it
that foreign Communists can read and

Brazil

Former Prisoner Tells

Marcos Penna Sattamini de Arruda's
left leg is an inch thinner than his right,
he requires medical treatment to prevent
convulsions, and his shoulders still show
the scars of cigarette burns. Even so, he
is in considerably better health than he
was in February, when he was released
by the Brazilian military police.

Sattamini was arrested in May 1970
because he happened to know a woman
who had once been active in a leftist polit-
ical group. The woman, who had ceased
political activity, was named by a mem-
ber of the group under torture. When
she herself was arrested and tortured, she
mentioned Sattamini's name. Sattamini
himself had never belonged to any politi-
cal organization.

His treatment by the Brazilian army
police was described by Dan Griffin in
the September 19 Washington Post.

When he was arrested, Sattamini was
taken to the headquarters of "Operation
Bandeirantes" —the military's political po-
lice—in Sao Paulo. He was ordered to
undress and his hands were tied.

"One of the six or seven policemen who
were there stepped on my hands so the
rope could be pulled as tight as possible,"
Sattamini told Griffin, "They put my knees
up between my arms until my wrists were
down at my ankles, with my knees up
under my chin.

"Then they stuck a metal pipe . . . in
the space between my knees and my el-
bows, and suspended the pipe from two
wooden horses so that I was hanging
there about three feet off the floor.

"They hit me with their fists and with
wooden clubs, and then they wrapped
a wire around the little toe of my left
foot and put another wire between my
testicles and my leg. . . .

"So they began to give me violent shocks
while still continuing to hit me . ..
and while continuing to ask me for
names. . . .

/ ~ "When 1 started to faint, they poured

ater all over my body to increase the
flow of electricity. Then they took the
wire away from my testicles and began

October 11, 1971

admire Solzhenitsyn, while in the So-
viet Union one can read only vicious
articles about him?

. . . Who would think of writing to
the UN or appealing to world public
opinion if our own leadership had of-
fered convincing answers to serious
questions bothering serious people?

One is forced to conclude that po-
litical and philosophical dissent, even
if it is loyal, is regarded as a crime
in our country, though it is not so
stated. 0

of Police Torture

to run it all over my face and my head,
giving me terrible shocks on the face, in
the ears, in the eyes, mouth and nose.

"One of the torturers said, 'Look, it
even sparks. Now stick it in his ear.""

Sattamini nearly died from this torture.
His captors in fact took him to a hospi-
tal the next day, and the doctors there
gave him two hours to live. Sattamini
described his condition:

"I could tell that I was still shaking,
my eyes wouldn't open, my tongue was
still knotted against the roof of my mouth,
and I could feel that the muscles on the
right side of my face were twisted up.

"My left leg was rigid, like a stick of
wood, and the foot was twisted down-
ward with my toes curled up and im-
movable. The little toe was like a small
lump of charcoal.”

Sattamini's torturers continued to ques-
tion him while he was in the hospital,
and two of them even beat him as he
lay in his bed.

For the rest of his captivity, he was
alternately held in prison or in a military
hospital, depending upon the police evalu-
ation of his health and ability to survive
further torture. At one point he lapsed
into a coma for several days and was
brought out of it only by injections and
electric shock treatment.

His experience seemed to be typical of
the treatment meted out to prisoners of
the regime: the woman who had given
the police his name was tortured in his
presence to persuade him to "confess."

Sattamini was saved from his captors
only by a fortunate accident. His mother,
a naturalized American citizen and an
employee of the U.S. State Department,
threatened to publicize his case, and this
persuaded the regime to let him go. He
was later permitted to go to the United
States, where he related his experience
to the Washington Post reporter.

"Marcos does not intend to become a
naturalized American," Griffin wrote. "He
wants, some day, to return to Brazil, as
a free Brazilian."

Rice Is a Weapon

Blackmailing
Lao Villagers

The U.S. Agency for International De-
velopment (AID) has been forced to re-
sume supplying rice to tribal villagers at
Long Pot, eighty miles north of Vientiane,
after withholding the food for six months.

The change in policy was made after
publication of charges by Alfred W. Mec-
Coy, a writer, that AID officials were
using the rice in an attempt to blackmail
the villagers into cooperating with the
CIA-controlled Meo army commanded by
General Vang Pao.

McCoy, who spent five days at Long
Pot researching his second book on Laos,
said that AID stopped supplying rice to
the villagers after they refused to allow
any more of their youths to be pressed
into Pao's army.

According to D. E. Ronk, reporting from
Vientiane in the September 6 Washington
Post, "Village leaders told McCoy their
relations with the Meo headquarters at
Long Cheng fell off when the villagers
refused to allow 14-year-old boys to be
pressed into military service with the
Meos. The 15-year-olds they had turned
over to Gen. Vang Pao had been wiped
out, they said.

"'They simply decided they had lost
too many killed already, that they could
not afford more,’” McCoy said.”

McCoy reported that the villagers were
then asked to shift into the Cheng-Sam
Thong military complex. When they de-
clined, the rice supplies were cut off.

AID officials sought to cover up by
explaining that Long Pot was listed as
having been controlled by Pathet Lao
and North Vietnamese forces since a Feb-
ruary battle in that area, and "U.S. AID
does not drop rice into high-risk areas.”

Delivery of rice was now to be resumed,
the officials further explained, because the
village is now "secure." It was only "coinci-
dental" that the area became "secure" a
few days after McCoy's allegations were
published, one official added.

McCoy, however, pointed out that there
had been no fighting in the area since
February, and that a detachment of Meo
soldiers equipped with a radio had been
stationed in Long Pot since then.

"Village leaders and the Meo troops
themselves reportedly told McCoy they
had been in constant radio communica-
tion with the base at Long Cheng and had
frequently requested rice drops," said
Ronk. a

Bounced for Playing Ping-Pong

Dr. John Jackson, who led the Austra-
lian table-tennis team that toured China,
liked what he saw there and even pub-
lished a book about the trip. He was
subsequently defeated when he ran for
reelection as president of the Australian
table-tennis association.

871



Nixon Among Beneficiaries

Ex-General Had Private Spy Network

The U.S. Senate Internal Security
Subcommittee has obtained files on
125,000 alleged "subversives" and
doesn't quite know what to do with
the material.

The files were compiled over a
twenty-three-year period by a private
individual who had an obsession
about leftists and remarkably good
connections with federal government
agencies.

Major General Ralph H. Van De-
man began collecting the witch-hunt
material in 1929, when he retired as
chief of the army's intelligence divi-
sion. At his death in 1952, most of
Van Deman's files were given to the
army. Another part went to a library
in San Diego, where California of-
ficials used them to "screen" applicants
for state jobs.

Although he held no official posi-
tion, Van Deman was able to draw
on government resources to carry out
his hobby. In the September 7 New
York Times, Richard Halloran report-
ed:

"When he began his private opera-
tion in 1929, he was supported by
the Army, which gave him two civilian
employes, filing cabinets and working
materials.”

Even more useful to the amateur
witch-hunter was the cooperation of
the professionals. An army memoran-
dum on the files, written last winter,
noted:

"He regularly received classified do-
mestic intelligence reports from the Ar-
my and the Navy. The number of
F.B. I. summaries, reports and photo-
graphs indicates that he could uponre-
quest obtain information from the bu-
reau."

Van Deman also maintained an un-
known number of spies scattered
across the country.

". . . the general ran a nationwide
network of informants,” Halloran
wrote, "each identified only by a coded
number, who reported great volumes
of raw information to him. The files
show that some information could
have come only from agents who in-
filtrated the Communist party, labor
unions, church groups and other or-
ganizations."

Indicative of the type of dossiers

872

maintained by Van Deman is an entry
on Democratic party Representative
Emanuel Celler, chairman of the
House Judiciary Committee. Celler is
described as a "Jew playing the Reds."

The ex-general's interests were not
confined solely to the domestic scene,
Halloran noted:

"The Van Deman files also contain
a letter, dated in May 1951, from
an agent in Saudi Arabia. It ‘went
into detail on the Middle East situation
at the time, then asked for a man
experienced in operating a wireless
and in using small arms. The man
requested was also to have been
knowledgeable on the latest move-
ments within the Communist world."”

Presumably as an exchange for the
aid he received from federal agencies,
Van Deman frequently loaned his "in-
formation” to the army and the FBI
The interests of these organizations
were as alleembracing as Van De-
man's: '

Five Death Sentences

On September 17 the verdict was
announced in the Marrakesh witch-
hunt trial of 193 opponents of King
Hassan II's Moroccan regime. The
accused were charged with conspiracy
to overthrow the monarchy. (See In-
tercontinental Press, September 20, p.
790.)

The sentences, although severe, re-
vealed the fraudulence of the govern-
ment's case. Five of the accused were
condemned to death (the prosecutor
had asked for forty-eight death pen-
alties); 6 were sentenced to life im-
prisonment (the prosecutor had re-
quested 122 such sentences); 2 were
given thirty years in jail; 5, twenty
years; 24, ten years; 7, five years;
and 84 received jail terms ranging
from six months to two years.

Of the major defendants, Moham-
med Ajar and Mohammed Basri were
sentenced to death; Habib el-Forkani
and Mohammed Benjelloun each got
ten years.

"Among the reports signed out to
the Fifth Army and the F.B.IL in
1961 were those on a Communist .
meeting, a meeting of the adult dis-.\_)
cussion class at the First Unitarian
Church in San Diego, a union meet-
ing of Lodge K of the Aircraft LJdge
1125, and a Democratic rally at
Roosevelt Junior High School, all in
California in 1944."

There are, however, other aspects
to the Van Deman files that could
be even more embarrassing to prom-
inent individuals and that could ex-
plain why the Internal Security Sub-
committee is keeping the material un-
der lock and key:

"California Democrats allege that in-
formation from the Van Deman files
was used by supporters of Richard
M. Nixon in his campaigns against
Jerry Voorhis for the House in 1946
and against Helen Gahagan Douglas
for the Senate in 1950.

"Judge Hugo Fisher of the San
Diego Superior Court, who has been
active in Democratic party politics
since 1946, said that material from
the files appeared in the so-called 'pink
sheets' distributed at rallies for Mr.
Nixon and other Republicans in the
1950 campaign.” ]

n Marrakesh Trial

About fifty defendants were acquitted,
among them Abdel Rahman Youssefi,
a leader of the National Union of
Popular Forces (NUPF), and a key
target of the prosecutor.

The fact that the sentences fell far
short of the prosecution's demands
indicates that Hassan himself must
have intervened behind the scenes in
response to the international defense
campaign that has been waged for the
prisoners.

When the verdict was returned, the
huge "plot" to replace Hassan's re-
gime with a democratic republic sud-
denly was reduced to a much smaller
affair. That several leaders of the
NUPF were spared death was a tac-
it admission by Hassan that in reality
there was no plot at all.

According to the September 19-20
Le Monde, when the verdict was read,
the defendants rose and said in ur
son, "We are all with the NUPF an’b—J
we will never renounce our party." O

Intercontinental Press



	0849
	0850
	0851
	0852
	0853
	0854
	0855
	0856
	0857
	0858
	0859
	0860
	0861
	0862
	0863
	0864
	0865
	0866
	0867
	0868
	0869
	0870
	0871
	0872

